21 november 2017 - 08:40

Deltaprogramma 2018, Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie en Deltacongres

Op Prinsjesdag is, zoals gebruikelijk, het Deltaprogramma voor het komende jaar gepresenteerd. Het Deltaprogramma 2018 heeft het motto ‘doorwerken aan een duurzame en veilige delta’. Dit jaar is er in het bijzonder aandacht voor het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Gemeenten spelen een grote rol in de uitwerking hiervan. Tijdens het Deltacongres wordt er uitgebreid stil gestaan bij de uitwerking van Ruimtelijke Adaptatie.

Deltaprogramma 2018
In het Deltaprogramma wordt volgens de methodiek van ‘meten, weten, handelen’ gerapporteerd over de voortgang. Dit is de basis van adaptief deltamanagement en meet hoe het Deltaprogramma er voor staat, rekening houdend met nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en nieuwe inzichten uit de wetenschap. Zo nodig kan de koers bijgesteld worden.
De Deltaplannen Waterveiligheid en Zoetwater liggen goed op schema. Nieuwe inzichten in klimaatverandering maken dat de uitvoering van maatregelen in het Deltaprogramma urgent blijft. De nieuwe normen die per 1 januari 2017 van kracht zijn, hebben daar ook invloed op. De Deltacommissaris heeft in het bijzonder aandacht gevraagd voor cybersecurity, aangezien Nederland afhankelijk is van vele ICT-systemen die vitale processen aansturen, ook op het gebied van waterveiligheid en zoetwatervoorziening.

Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie
Naast het Deltaplan voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening is er nu het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Doel is om Nederland weerbaar te maken tegen extreme weersomstandigheden door de gevolgen van wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen zo veel mogelijk te beperken. Voor Nederland als laagliggend en dichtbevolkt land kunnen de gevolgen van klimaatverandering groot zijn. Daarom zullen we adaptief in moeten spelen op veranderende inzichten en ontwikkelingen in het klimaat. Het Deltaplan beschrijft een aanpak om op lokaal en regionaal niveau tot maatregelen te komen om de ruimtelijke inrichting van Nederland tijdig klimaatbestendig en waterrobuust te maken. In deze animatie wordt een en ander in 90 seconden toegelicht.

Deltacongres
Het Deltacongres 2017 vindt plaats op 2 november in het WTC in Leeuwarden. Het staat dit jaar in het teken van ‘Doorwerken aan een duurzame en veilige delta’, met extra aandacht voor het eerste Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Plenair wordt besproken wat daar voor nodig is en wat dat vraagt. Natuurlijk is er ook weer de Deltaparade, de gehele dag de centrale ontmoetingsplek. Op diverse locaties zijn kick-offs, meet & greets, korte presentaties en rondetafelgesprekken. Velen hebben waarschijnlijk een directe uitnodiging van de Deltacommissaris ontvangen, anders kunt u zich aanmelden via de website van de Deltacommissaris.

Bron foto: omslag Deltaprogramma 2018