21 november 2017 - 08:41

KIMO; vereniging van Kustgemeenten

KIMO Nederland en België is de vereniging voor kust- en kustgeoriënteerde gemeenten en richt zich op het verbeteren van het milieu en de veiligheid op de Noordzee, de kustwateren en de kust. KIMO Nederland en België maakt onderdeel uit van het internationale KIMO Netwerk. Een schone en plasticvrije Noordzee is van belang voor gemeenten langs de Noordzeekust. Aangezien een deel van dit afval via rivieren de zee in komt, ligt afstemming met gemeenten langs de rivieren voor de hand. Op 30 november organiseert KIMO de conferentie “Geen Plastic naar zee”. Riviergemeenten zijn van harte uitgenodigd mee te denken en praten.

KIMO als organisatie
KIMO Nederland en België (sinds 1999) is onderdeel van KIMO International, dat is opgericht in 1990. Het is een vereniging van kustgemeenten met gemeenschappelijke belangenorganisatie van lokale overheden. De organisatie strijdt tegen de vervuiling van de Noordzee, Ierse zee, Noordoostelijke Atlantische oceaan en de Oostzee. Bij KIMO International zijn circa 150 gemeenten uit dertien landen aangesloten.

Doel en werkzaamheden
KIMO maakt zich hard voor het schoonmaken van de bestaande verontreinigingen in de Noordelijke zeeën en kustwateren, het voorkomen van toekomstige vervuilingen en werkt aan het behoud van zeeën om deze in goede conditie achter te laten voor toekomstige generaties. Dit door informatie uit te wisselen over ontwikkelingen op milieugebied en schoonmaakacties, invloed uit te oefenen bij nationale regeringen en Europese Commissie, een voorbeeldfunctie te vervullen en demonstratieve milieuprojecten te ondersteunen en organiseren. Het secretariaat van KIMO is verantwoordelijk voor de coördinatie van de Green Deals Visserij en Schone Stranden en voor de coördinatie van het project Fishing for Litter, waarbij vissers, havens, afvalverwerkers en overheden helpen de zee schoner te maken door afvalverzameling, opslag en duurzame verwerking.

Conferentie
“Geen Plastic naar zee” is het thema van de conferentie. Doel is te bekijken wat gemeenten gezamenlijk met andere partijen kunnen doen om de plasticvervuiling van onze zee via rivieren tegen te gaan. Met inspirerende presentaties, mooie voorbeelden en het bespreken van mogelijkheden voor gezamenlijke acties zijn bestuurders van riviergemeenten nadrukkelijk uitgenodigd aanwezig te zijn. De VNR zal één van de workshops verzorgen. De conferentie vindt plaats op 30 november, van 13.00 – 17.00 uur (inclusief netwerkborrel), Paviljoen De Witte in Den Haag (Pellenaerstraat 4).

Meer informatie over KIMO is te vinden op de website.

Bron foto: folder KIMO