21 november 2017 - 08:42

Korte berichten

Nieuws over de inrichting van veerstoepen langs de grote rivier, de Maasfietsroute (van bron tot monding), slimme combinaties en duurzame bodemligging Rijntakken.

Inrichting veerstoepen
De gemeente Waalwijk zocht naar richtlijnen voor de inrichting van veerstoepen. Die waren niet voorhanden. De gemeente is zelf aan de slag gegaan en de veerstoepen langs de Bergsche Maas zijn inmiddels op eenzelfde manier ingericht. De gemeente Waalwijk deelt hier de opgedane kennis.

De Maasfietsroute
In juni is de Maasfietsroute geopend. Vijf jaar geleden heeft de gemeente Venlo het initiatief genomen de mogelijkheden van een fietsroute langs de Maas van bron tot monding in kaart te brengen. De provincie Limburg heeft het verder opgepakt en in juni is de internationale fietsroute geopend. De route start in Frankrijk en met een eenduidige bebording is de route te fietsen tot aan de Noordzee. Per traject wordt een beschrijving van het betreffende gebied gegeven. Momenteel wordt gewerkt aan internationale erkenning van de route. Meer informatie op de website.

Slimme combinaties
Slimme combinaties zijn een bijzondere vorm van meerlaagsveiligheid. Met maatregelen in laag twee en drie worden mogelijke gevolgen van overstroming (schade en /of slachtoffers) verkleind, waardoor minder maatregelen aan de waterkering (laag één) nodig zijn doordat de norm van de kering dan omlaag kan. Het Ministerie van I&M gaat onderzoeken of de in potentie kansrijke dijktrajecten hier daadwerkelijk voor in beeld zijn, waarna bekeken wordt waar ze in te zetten. Daaruit moet blijken of slimme combinaties een vast onderdeel van het waterveiligheidsbeleid kunnen worden.

Duurzame bodemligging Rijntakken

Het Ministerie van I&M is een MIRT-onderzoek gestart naar de duurzame bodemligging Rijntakken. In dit onderzoek wordt gekeken naar de gevolgen van aanzanding en erosie voor de rivierbodem en mogelijke maatregelen om deze bodemligging duurzaam te beheren in de Rijntakken (Boven-Rijn, Waal, Pannerdensch Kanaal, Neder-Rijn tot Driel en IJssel). Er wordt gebruik gemaakt van eerder onderzoek, zoals de studie Duurzame Vaardiepte Rijntakken, en van de resultaten van lopende pilotprojecten (Langsdammen en suppleren). Het is de bedoeling dat het onderzoek leidt tot een voorstel voor:
* Een korte termijn pakket om urgente problemen voor de scheepvaart aan te kunnen pakken;
* Opgaven in de vorm van een beheervisie voor de rivierbodem voor de lange termijn. Deze wordt later in een MIRT-verkenning nader en gedetailleerder uitgewerkt.
Via de VNR zijn gemeenten uitgenodigd om de voorgestelde maatregelen vanuit gemeentelijk perspectief te bekijken.