22 november 2017 - 02:45

Lange Termijn Ambitie Rivieren

In het kader van het Deltaprogramma Rivieren is het project Lange termijn Ambitie Rivieren gestart. Doel is om te komen tot een gedragen, haalbaar en betaalbaar adaptief maatregelpakket voor rivierverruiming in samenhang met dijkversterking. Hiermee wordt de Voorkeursstrategie uit 2014 geactualiseerd en een stap verder gebracht.

Project Lange Termijn Ambitie Rivieren
In november 2015 hebben bestuurders van Rijk, provincies en waterschappen afgesproken de Voorkeursstrategie nader uit te werken tot concrete en haalbare langetermijndoelen voor rivierverruiming in samenhang met dijkversterking. Deze uitwerking vindt plaats in het project ‘Lange Termijn Ambitie Rivieren’ (LTAR). Per riviertak worden mogelijke en kansrijke maatregelen voor rivierverruiming, in samenhang met dijkversterking, onderzocht. Maatregelen voor rivierverruiming worden onderzocht op de bijdrage aan waterveiligheid, kosten, robuustheid van het riviersysteem, ruimtelijke kwaliteit en kansen voor andere ontwikkelingen in het gebied. Ook de investeringsbereidheid van partijen is belangrijk bij het bepalen van de maatregelenpakketten. Het combineren van rivierverruiming met mogelijke andere gebiedsontwikkelingen is daarom van belang.
Mede op basis van deze onderzoeken en de bestuurlijke bereidheid om te investeren in rivierverruimende maatregelen, komen Rijk en provincies (Gelderland, Overijssel, Limburg en Noord-Brabant) gezamenlijk tot pakketten met rivierverruimende maatregelen die in de periode tot 2050 kunnen worden uitgevoerd. Op basis van deze pakketten wordt vastgesteld welke waterstanddaling uiterlijk in 2050 kan worden bereikt.

Doel
De eerste afspraken worden begin 2018 vast gelegd in een Bestuursovereenkomst. Daarin moet de bereidheid tot investeren duidelijk worden. Met de conclusie dat een bepaalde mate van rivierverruiming in combinatie met dijkversterking haalbaar en betaalbaar is met een of meer realistische maatregelpakketten als onderbouwing. Dit wordt weergegeven in de bandbreedte van haalbare waterstandslijn. Ook worden afspraken gemaakt over de governance.
De bestuursovereenkomst is de start om te komen tot een ‘programma onder de omgevingswet’. Dat is een uitgewerkte set van maatregelen op het niveau van locatie, type maatregel en afmetingen. De streefwaarde van waterstandslijn wordt opgenomen in het Ontwerp Instrumentarium. Voor dit programma wordt een plan-mer uitgevoerd. Daarin zijn de effecten in beeld gebracht op planniveau.

Stand van zaken
Ter ondersteuning van de bestuurlijke besluitvorming is een afwegingskader opgesteld, waarin de informatie samengebracht wordt uit de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) en andere beslisinformatie zoals ruimtelijke kwaliteit, robuustheid en adaptiviteit. Op basis van het totaal aan informatie kunnen afwegingen worden gemaakt over realistische en haalbare maatregelpakketten.
In de Rijn zijn verschillende maatregelpakketten samengesteld en wordt een eerste slag MKBA uitgevoerd. Deze informatie wordt ook voor de Maas gebruikt. Streven is om begin 2018 één overeenkomst Rivieren te tekenen.

Digitale Update Deltaprogramma Rijn
Het Deltaprogramma Rijn verstuurt sinds kort digitaal updates over de voortgang van het (brede) programma Rijn. De eerste update is hier te lezen. Mocht u de update willen ontvangen, stuur dan een mail aan deltaprogramma_rijn@gelderland.nl.