22 november 2017 - 02:47

Veerdiensten; economisch en maatschappelijk belang

Veren fungeren als varende bruggen. Ze zorgen er voor dat vele omrijkilometers uitgespaard worden. Voor recreanten is het een extra ervaring aan een uitje. Om de baten van veren in beeld te brengen, is een onderzoek uitgevoerd naar het economisch en maatschappelijk belang van veerdiensten op de Nederlandse wateren.

Veren in Nederland
Nederland telt 313 veren, die samen jaarlijks ruim 54 miljoen personen overzetten. Daarmee worden bijna 500 miljoen omrijkilometers bespaard. De veerdiensten vormen belangrijke schakels in het secundaire wegennet. Het maatschappelijke en economische belang van de veerdiensten gaat verder dan alleen verkeer en vervoer. Vanuit toeristisch oogpunt gezien zijn veren gewaardeerde schakels binnen de toeristisch-recreatieve infrastructuur.

Onderzoek
In opdracht van het Landelijk Veren Platform (LVP) en de Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland (VEEON), is opnieuw een onderzoek uitgevoerd naar het economisch en maatschappelijk belang van veerdiensten in Nederland. Het onderzoek is een update van het onderzoek “Verdiensten van veerdiensten” uit 2010. Behalve een actualisering van de belangrijkste kengetallen is er ook een doorkijk naar de toekomst gegeven, waarbij thema’s als duurzaamheid en marktontwikkeling aan de orde zijn gekomen.
Niet alleen de zogeheten ‘utilitaire’ veerdiensten zijn onderzocht, de scope van het onderzoek is uitgebreid naar de recreatieve veerdiensten en de zoute veerdiensten. Ook is een vergelijking gemaakt met de situatie in Duitsland en BelgiĆ«.

Betekenis sector
De directe economische betekenis van alle veerdiensten in Nederland bedraagt 99,1 miljoen euro. Gezamenlijk bieden de utilitaire veren, recreatieve veren en zoute veren werkgelegenheid aan 1.001 FTE en zijn er 842 vrijwilligers actief bij de recreatieve veren. Het maatschappelijk belang van de utilitaire veren bedraagt 427,7 miljoen euro, dat van de recreatieve veren 45,1 miljoen euro. Het totale economisch en maatschappelijk belang van alle veerdiensten in Nederland komt daarmee uit op 571,9 miljoen euro.

Beleid op veren
In twee provincies wordt beleid gevoerd op het gebied van veerdiensten (Gelderland en Zuid-Holland kennen een verenfonds), terwijl het onderzoek aan toont dat veerdiensten een groot maatschappelijk belang vertegenwoordigen. Voor gemeenten biedt het onderzoek een basis om het gebruik van veerdiensten promoten. Het gaat om mobiliteitsvraagstukken die op vele locaties (langs de rivieren) aan de orde zijn. Er wordt niet alleen gedacht aan overzet-veren, ook vervoer over langere afstanden (de waterbus) behoort tot de mogelijkheden. De kansen liggen er op de grote rivieren. De ondernemers zijn druk doende hun vloot duurzaam te maken, het is aan gemeenten om veren mee te nemen in het verduurzamen van mobiliteit (en daarmee het zichtbaar maken van de rivier).