5 juli 2018 - 09:44

Taakgroepen uitgelicht: vismigratie grote wateren

Schoon en gezond water, ook van de rivier, is van belang. De aanwezigheid van vissen is een goede graadmeter voor de kwaliteit van het water. De afgelopen jaren zijn veel maatregelen genomen om vissen vanuit de zee naar het achterland te krijgen. Vistrappen en natuurvriendelijke oevers zijn daar voorbeelden van. Nu moet de stap gezet worden naar de haarvaten van het systeem, dan komen gemeenten in beeld.

Kaderrichtlijn Water
Met de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water (KRW) wordt gewerkt aan schoon water in de Nederlandse stroomgebieden. Een ervan is de Rijn, waarvan Rijn West onderdeel is. Er zijn 170 inliggende gemeenten (waaronder alle gemeenten van de taakgroep Rijn/Waal). Het doel van de KRW is om water schoon, gezond en beleefbaar te maken. Uitgangspunt is om de natuurlijke situatie zoveel mogelijk te herstellen. Deze is er in Nederland nauwelijks meer, wij streven naar een zo goed mogelijk ecologisch potentieel. Hiervoor zijn op verschillende terreinen maatregelen uitgevoerd, waaronder vismigratie. Inmiddels is de derde tranche maatregelen in gang gezet, die loopt van 2020 – 2027. De maatregelen die nu genomen moeten worden, gaan over de haarvaten en vooral om het gebied van gemeenten.

Vismigratie
In de eerste tranches werd erop ingezet om de vissen in de Rijkswateren en daarna in de provinciale wateren te krijgen. Vistrappen, baggerbeheer en natuurvriendelijke oevers hebben daar aan bijgedragen. Nu moet de stap gemaakt worden naar de lokale wateren, de haarvaten van het systeem (zie de video de weg naar gezond water). Om te kijken wat er nodig is, is een visroutekaart gemaakt. Vanuit de vis is bekeken welke route nodig is voor paaien en overleven. Wat is de habitat van diverse vissoorten en hoe kunnen we helpen ze daar te laten komen? De kaart is interactief en er staan projecten op weergegeven. Juist in de haarvaten van het systeem zit de beste habitat. Hoe kan het regionale systeem ermee verbonden worden? Gemeenten spelen daarin een belangrijke rol. Het gaat dan om maai- en baggerbeheer, invoering van de Omgevingswet, het omgaan met visvergunningen en recreatie, het inzetten van vrijwilligers en natuurlijk het uitwisselen van goede voorbeelden.
In het bestuurlijk overleg Rijn West wordt bekeken hoe gemeenten betrokken kunnen worden en een rol kunnen spelen in de uitwerking van de maatregelen.