15 november 2018 - 11:27

Schone Rivieren

Het netwerk van Schone Rivieren wordt steeds groter, in oktober is ‘Schone Rijn’ van start gegaan. Steeds meer overheden, burgers en andere partijen zetten zich in om zwerfafval in uiterwaarden te verwijderen en daarmee de plastic soep in de oceanen te verminderen. Er is een folder beschikbaar, waarin de resultaten gepresenteerd worden. Daarnaast is er een toolkit ontwikkeld voor waterrecreatiegebieden, om maatregelen te nemen voor een schoon gebied.

Resultaten regionale netwerken
Zwerfafval treffen we overal aan: op het land, maar ook op, in en langs het water. Een deel van de plastic soep in de zeeën ontstaat door de aanvoer via rivieren. Gemeenten, burgers, provincies, waterschappen, waterleidingbedrijven, Rijkswaterstaat, afvalinzamelaars, natuurorganisaties, ondernemers en vele anderen zetten zich in voor een schone rivier en lokale wateren. Dit doen ze door actief samen te werken aan bewustwording en het voorkomen en opruimen van zwerfafval. Dit gebeurt binnen negen regionale netwerken die georganiseerd zijn langs de rivieren en andere (Rijks) wateren: de netwerken ‘Schone Rivieren’. Ieder netwerk heeft zijn eigen aanpak en werkwijze. Er is een folder gemaakt, waarin de resultaten van de opschoonacties zijn weergegeven. De folder is hier te lezen. Het is goed om te zien dat steeds meer burgers zich inzetten om hun rivier schoner te maken. In 2017 hebben al meer dan 5.000 vrijwilligers ruim 300 trajecten zwerfafvalvrij gemaakt.

Toolkit waterrecreatie
Recreatie aan het water, samen er gezellig een dagje op uit. Dit gaat vaak gepaard met het nuttigen van eten en drinken. Verpakkingen, peuken, papiertjes en dergelijke belanden niet altijd in de afvalbak, maar zorgen zo nu en dan voor zwerfafval. Schoon is belangrijk, niet alleen voor de beleving van een waterrecreatieplek. Zwerfafval heeft ook een negatief effect op het milieu en de natuur. Nederland Schoon heeft een toolkit ontwikkeld voor beheerders en exploitanten van waterrecreatiegebieden. Het geeft een overzicht van te ondernemen stappen voor een schoon gebied en mogelijk in te zetten tactieken en materialen. De toolkit is hier te downloaden.

Meer informatie over zwerfafval in rivieren
Het Ministerie van I&W heeft een website waarop informatie is te vinden over zwerfafval in rivieren. Hierop staat weergegeven wat Rijkswaterstaat doet, wat anderen doen en een link naar voorbeeldprojecten en onderzoeken. Er zijn ook links te vinden naar de Schone Rivieren samenwerkingsverbanden.