22 februari 2019 - 11:43

Werkboek Perspectief Rivierengebied 2100

Het ontwerplaboratorium Rivieren heeft in 2018 in wisselende samenstelling geschetst aan de opgaven, kansen en toekomstbeelden van het rivierengebied. Het intern ambtelijk werkdocument ‘Perspectief Rivierengebied 2100’ is daar van het resultaat.

In 2017 is het initiatief genomen om een ontwerplaboratorium ruimtelijk ontwerp in te zetten bij de opgaven in het rivierengebied. Dat is gestart in samenwerking met de Deltaprogramma’s voor Rijn en Maas en de provincies Overijssel en Gelderland. In 2018 heeft het ontwerplaboratorium het werkterrein verruimd voor alle rivieren van Nederland. Daarmee is de samenwerking met de provincies Limburg en Brabant verder uitgebouwd.

De resultaten van twee jaar ontwerpend onderzoek zijn in het ‘werkboek Perspectief Rivierengebied 2100’ uitgewerkt in de vorm van een drieluik. Eerst zijn de historische ontwikkeling, culturele identiteit en ruimtelijke kenmerken per riviertak in beeld gebracht. Vervolgens wordt getoond hoe met ontwerpend onderzoek thema’s als energietransitie, beroepsvaar en verstelijking zijn uitgediept. Het drieluik sluit af met een aantal samenvattende bevindingen en adresseert deze aan het Deltaprogramma, het programma Integraal Riviermanagement en de provinciale en nationale Omgevingsvisies.
De komende maanden wordt verkend hoe het meerjarig werkprogramma voor het Ontwerplaboratorium Rivieren kan worden ingevuld voor de periode 2019 – 2020.

22 februari 2019