7 mei 2019 - 08:37

Conferenties

Kennis op doen en uitwisselen is een van de doelen van de VNR. Daarom maken wij u graag attent op de Brede conferentie Klimaatadaptatie Zuid-Nederland, de Duits Nederlandse Hoogwaterconferentie en het Deltacongres. Voor de volledigheid is het vergaderschema voor de taakgroepen opgenomen.

Brede conferentie Klimaatadaptatie Zuid-Nederland
27 juni, 10.00 – 17.00 uur, Evoluon Eindhoven
Deltaprogramma Maas, Deltaplan Hoge Zandgronden, Delta aanpak Waterkwaliteit én het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie Zuid-Nederland hebben de handen ineen geslagen en organiseren gezamenlijk een conferentie om de uitdagingen die er zijn met elkaar te verbinden.
Het klimaat verandert. Hoosbuien, droge zomers en extremere waterstanden van de rivieren zijn de nieuwe normaal. Met consequenties voor waterveiligheid, -overlast, -beschikbaarheid én –kwaliteit. Op de brede conferentie Klimaatadaptatie Zuid-Nederland staat de samenwerking van de komende jaren centraal. De afgelopen jaren is er al hard gewerkt, maar we staan nog maar aan het begin van de transformatie naar een klimaatbestendige inrichting, beheer en gebruik van de ruimte. Laat u op deze regionale bijeenkomst inspireren en praat mee hoe de beoogde transformatie werkelijkheid kan worden. Ontmoet de partners uit uw gebied, leer van elkaar ervaringen en verken nieuwe vormen van samenwerking.
Meer informatie over de conferentie is hier te vinden. Aanmelden kan hier.

Duits Nederlandse Hoogwaterconferentie
5 juli in Arnhem, 09.30 – 16.30, Provinciehuis Gelderland in Arnhem
In het grensgebied van de Rijn bespreken Nederlandse en Duitse waterbeheerders in de werkgroep Hoog Water gezamenlijk de hoogwateruitdagingen. De afgelopen twee jaar is een gezamenlijke studie uitgevoerd naar de overstromingsrisico’s vanuit het perspectief van de hoogwaterbescherming in beide landen: “Overstromingsrisico grensoverschrijdende dijkringen aan de Niederrhein”. Tijdens de conferentie worden de resultaten gepresenteerd en krijgt u inzicht in de gevolgen van de maatregelen voor hoogwaterbescherming in beide landen. Aangezien de partners de samenwerking als vruchtbaar ervaren, wordt er een vervolg aan gegeven met de ondertekening van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Daarnaast is er voldoende gelegenheid om met relaties en collega’s in gesprek te gaan over de hoogwaterveiligheid in de grensregio.
Aanmelden kan vanaf begin juni. Als u interesse heeft in deelname kunt u dit kenbaar maken bij het secretariaat van de VNR (info@vnrgemeenten.nl). U krijgt dan de uitnodiging door gestuurd.

Deltacongres
14 november, Zeelandhallen in Goes
De nieuwe Deltacommissaris Peter Glas heeft de traditie over genomen om een keer per jaar de Delta Community uit te nodigen om nieuwe ontwikkelingen over het Deltaprogramma in de brede zin met elkaar te delen. Iedereen die betrokken is bij en geïnteresseerd is in het Deltaprogramma is welkom op het congres: maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden. Het duurt nog even, maar u kunt de datum vast in uw agenda noteren. Meer informatie is hier te vinden.

Taakgroepvergaderingen
De vergaderingen van de taakgroepen vinden in juni plaats:

• Taakgroep Rijn/Waal, donderdag 13 juni, 10.00 – 12.00 uur, gemeentehuis Altena in Almkerk
  • Dit is het tweede subitemTaakgroep Maas, vrijdag 14 juni, 10.00 – 12.00 uur, gemeentekantoor Venlo
  • Taakgroep IJssel, donderdag 20 juni, 14.00 – 16.00 uur, gemeentehuis Duiven

De leden krijgen ruim een week van te voren de agenda met stukken toegestuurd.