12 november 2019 - 10:50

Integraal Rivier Management

Integraal Rivier Management is officieel van start gegaan. De stuurgroep kan aan de slag met het uitwerken van de bestuurlijke opdracht. Het gaat om het verder uitwerken van beleidsontwikkeling, het ontwikkelen van een werkwijze en het voorbereiden van besluitvorming van de uitvoering.

Integraal Rivier Management
Vorig jaar zomer heeft de Minister “Integraal Rivier Management (IRM)” aangekondigd. De opgaven van de verschillende functies in het riviersysteem worden daarin integraal opgepakt. Het gedrag van de rivier staat centraal. Daarbinnen wordt gewerkt aan waterveiligheid, waterkwaliteit, zoetwatervoorziening en een vlotte en veilige doorvaart van de scheepvaart. De ontwikkeling van natuur, duurzame economie en recreatie maakt daar onderdeel van uit. Beleidsdoelen worden gecombineerd door te zoeken naar synergie binnen een programmatische aanpak. Het afgelopen jaar is gebruikt om (Rijks)opgaven in beeld te brengen en mogelijke structuren van het programma en beslisstructuur voor te bereiden.

Stuurgroep IRM
De Stuurgroep IRM is in september van start gegaan. De leden gaan de bestuurlijke opdracht IRM uitwerken en uitvoeren. De belangrijkste producten die zij opleveren zijn:
– Beleidsontwikkeling IRM;
– Ontwikkelen werkwijze;
– Voorbereiden besluitvorming uitvoering.
Om hier uitvoering aan te geven moeten er keuzes gemaakt worden die veel sectoren en verschillende overheden aangaan. Dat vraagt om een goede samenwerking tussen Rijk en regio, inclusief een werkwijze met ruimte voor ieders belang. Het programmateam kon na de opdracht aan de slag met de uitwerking van een plan van aanpak.

Proces
In het afgelopen jaar is al veel voorwerk gedaan. De vereiste en gewenste opgaven zijn op kaarten ingetekend. Er is bepaald welke opgaven het meest urgent zijn. Deze worden naast projecten gelegd en waar mogelijk meegenomen in een voorstel voor het bestuurlijk overleg MIRT. Ook is een grove werkplanning gemaakt en zijn mogelijkheden in kaart gebracht voor de manier waarop het programma vastgelegd wordt. In de uitwerking van IRM wordt gestreefd naar een Programma Onder de Omgevingswet (POW). Dat betekent dat er een Milieu Effect Rapportage opgesteld moet worden op basis van een Nota Reikwijdte en Detailniveau. Op dit moment is nog onduidelijk wat dit concreet voor gemeenten betekent.

Bestuurders vanuit de VNR zijn betrokken bij divers vooroverleg waarin Integraal Rivier Management en uitwerking daarvan aan de orde is. Tot nu toe is in het Deltaprogramma op een goede manier samengewerkt met alle overheden. Wij gaan er vanuit dat dit ook bij IRM aan de orde is.
Vanuit de VNR wordt nadrukkelijk aangedrongen op de rol die gemeenten (kunnen) spelen in het proces en de gemeentelijke inbreng tijdens het proces. Het verder uitwerken van participatie en communicatie is daarbij van belang.

In deze factsheet leest u meer over Integraal Rivier Management.