13 juli 2021 - 10:07

Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW)

Toekomstbestendige grote wateren, waar hoogwaardige natuur goed samen gaat met een krachtige economie. Dat is waar Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in opdracht van de Ministeries van I&W en LNV aan werken met de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW).

Waterkwaliteit en natuurontwikkeling
Met Natura 2000, de Kaderrichtlijn Water, het Nationaal Natuur Netwerk en andere programma’s wordt op dit moment gewerkt aan natuur en ecologie voor de grote wateren. Klimaatverandering en een toenemend maatschappelijk gebruik zorgen ervoor dat de druk op de rivieren toeneemt en dat, ondanks alle werkzaamheden, de waterkwaliteit de komende jaren verslechtert. Een goede waterkwaliteit is een randvoorwaarde voor een duurzaam gebruik en een duurzame leefomgeving. Daarom is verkend wat er nodig is om de grote wateren ecologisch gezond en toekomstbestendig te maken.

Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW)
De Ministeries van I&W en LNV hebben aan RWS, SBB en RVO de opdracht gegeven in beeld te brengen wat er nodig om te komen tot toekomstbestendige grote wateren. Dat zijn wateren die bijdragen aan een goede waterkwaliteit en een hoogwaardige natuur én die goed samen gaan met een krachtige economie. Dat is een ecologische systeemverkenning geworden, geënt op de natuurverkenning Grote Rivieren en de Verkenning Grote Wateren. Deze is uitgevoerd door de WUR op basis van WenR en de Larch methode, om een wetenschappelijke onderbouwing van het verhaal te hebben. Het is gebaseerd op wat er nodig is om ‘gidssoorten’ weer terug te krijgen. Vervolgens is dat per gebied uitgewerkt; de Eems Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeergebied, de Zuidwestelijke Delta en het rivierengebied.

Het rivierengebied
Vanuit de systeembenadering is voor het rivierengebied een beeld geschetst om grote eenheden met onderlinge samenhang te realiseren: hotspots, corridors en stapstenen. Dat zijn leefgebieden van formaat en met meer natuurlijke rivierdynamiek. De IJsselvechtdelta, Gelderse Poort, Biesbosch en de Grensmaas zijn de hotspots, die door de rivieren als groen-blauw lint van corridors met elkaar verbonden worden. Daartussen liggen grotere gebieden als stepping stones.

Vervolg
De verkenning is gedaan en het rapport is gepubliceerd. Nu moet de kennis ingebracht worden in andere projecten en programma’s. Dit kan zijn binnen concrete projecten die al van start gaan als Paddepol en Meanderende Maas, maar ook het programma Integraal Rivier Management. Ook worden eigen pre-verkenningen gedaan naar wat er nodig is om het beeld te bereiken.
Gemeenten die aan de slag gaan en een verbinding zien, kunnen contact opnemen met het programma. Vanuit het programma worden gemeenten benaderd als er concrete vragen zijn.

Meer informatie over de PAGW is hier te lezen.