8 maart 2022 - 10:46

Financiële bijdrage VNR voor ‘Mayors for a drinkable Meuse’

Een Drinkbare Rivier, daarvan dromen de leden van de Vereniging Nederlandse Riviergemeenten. Het is een mooi vergezicht om met elkaar aan te werken. Met een financiële bijdrage aan het netwerk ‘Mayors for a drinkable Meuse’ helpt de VNR dit doel een stap verder.

Netwerk
Het netwerk ‘Mayors for a drinkable Meuse’ is ontstaan tijdens de wandeling van Li An Phoa langs de Maas om aandacht te vragen voor een drinkbare Maas. Burgemeesters uit Frankrijk, België en Nederland vragen in dit initiatief binnen hun eigen gemeente aandacht en actie voor een drinkbare Maas. Het is een grensoverschrijdende samenwerking voor de gehele Maas, van bron tot monding. Tijdens een jaarlijkse internationale bijeenkomst worden voorbeelden uitgewisseld van acties die bijdragen aan een drinkbare rivier en contacten gelegd.

Wat is nodig
Om meer gemeenten aan te laten sluiten is meer inspanning nodig, niet alleen in Nederland maar ook in België en Frankrijk. Zo is een coördinator nodig voor de organisatie van de internationale conferentie. Er gebeurt al veel om te komen tot een drinkbare Maas, bijvoorbeeld natuurinclusieve landbouw in de uiterwaarden, Kaderrichtlijn Water projecten, opschoonacties van zwerfvuil, de aanleg van geveltuinen en het gebruik van natuurlijke wasmiddelen. Ook het behoud van de Maasheggen en een project als de Meanderende Maas brengt ons een stap dichter bij een drinkbare Maas. Om anderen te inspireren ook aan de slag te gaan is het delen van deze voorbeelden belangrijk. Daarvoor wordt een (digitale) kaart ontwikkeld. Om verder te komen is menskracht nodig en daarmee financiële middelen.

Wie doen mee
In Nederland worden niet alleen gemeenten benaderd om deel te nemen en (financieel) bij te dragen aan het netwerk, ook provincies, waterschappen en het Rijk krijgen een verzoek om mee te doen. Zo kunnen we gezamenlijk werken aan het wenkend perspectief van een drinkbare rivier. De VNR heeft de eerste financiële bijdrage gedaan om stappen te kunnen zetten.

U kunt hier de driedelige documentaire over de Drinkbare Maas bekijken.