18 maart 2022 - 14:53

Onderzoek naar aquathermie bij riviergemeenten

De VNR laat een inventarisatie uit voeren naar de voornemens voor aquathermie uit rivieren die gemeenten opgeschreven hebben in hun Transitievisies Warmte. De uitkomsten geven een beeld van de potentie van aquathermie uit rivieren, de kansen die er zijn en de vragen die gemeenten hebben om aan de slag te gaan.

Gemeenten en energie uit rivierwater
Wat riviergemeenten gemeen hebben is dat zij een Rijksrivier door hun gemeente hebben stromen. Het rivierwater bevat warmte, dat gebruikt kan worden voor het verwarmen van gebouwen. Dat gebeurt via aquathermie. Het is een van de mogelijkheden om over te schakelen op duurzame energiebronnen. Er zijn al voorbeelden van gemeenten die objecten verwarmen met aquathermie, maar er moet meer kennis komen voor het grootschalig toepassen van aquathermie. Om de mogelijkheden voor de leden van de VNR in beeld te krijgen, is inzicht in de plannen van gemeenten om aan de slag te gaan met aquathermie wenselijk. Inzicht in de kansen en inzicht in waar gemeenten in de dagelijkse praktijk tegen aan lopen.

Inventarisatie
De VNR gaf Waterprof de opdracht om een inventarisatie van Transitievisies Warmte van de aangesloten gemeenten te doen. Zij doen dit samen met Waterhandjes; studenten die een wateropleiding volgen en op deze manier al tijdens hun studie werkervaring op doen in en in contact komen met de waterpraktijk. De onderzoekers nemen de visies door en bekijken of riviergemeenten een ambitie hebben op het gebied van aquathermie, met rivierwater in het bijzonder. Zo krijgen we inzicht in de plannen, de eventuele hoeveelheid op te wekken energie, concrete plannen en constructies, maar ook tegen welke problemen en obstakels gemeenten aan lopen bij de uitwering van aquathermie.

Vervolg
Begin mei zijn de resultaten bekend en bespreken we wat vervolgstappen kunnen zijn. Dit doen we samen met het samenwerkingsverband Warmte uit Water en via het Netwerk Aquathermie.

Maart 2022