21 juni 2022 - 09:03

Nationaal Water Programma

Nederland is water. Water heeft invloed op waar en hoe we wonen, op de natuur, drinkwater, scheepvaart, landbouw en industrie. Om Nederland ook voor de komende generaties veilig, aantrekkelijk en leefbaar te houden, bood de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) dit voorjaar het Nationaal Water Programma 2022 – 2027 aan de Tweede Kamer aan.

Nederland Waterland
Nederland en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We leven met, naast, op en in het water. Er liggen grote opgaven voor het waterdomein:

• Nederland met zich aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering;
  • We moeten blijven werken aan een goede bescherming tegen overstromingen en klimaatrobuuste zoetwatervoorziening tegen toenemende droogte;
  • De zorg voor een goede waterkwaliteit en duurzame drinkwatervoorziening.

Daarnaast zijn allerlei functies afhankelijk van water, zoals scheepvaart, de landbouw en natuur. Om aan te geven hoe we om gaan met de uitdaging van ons water is het Nationaal Water Programma 2022 – 2027 opgesteld. De Rijksoverheid beschrijft hier in de hoofdlijnen van het nationale waterbeleid en de uitvoering daarvan in de Rijkswateren en -vaarwegen.

Nationaal Water Programma
Europese regelgeving en de nationale waterwet schrijven voor dat er iedere 6 jaar nationale plannen voor water nodig zijn. In het Nationaal Water Programma 2022 – 2027 (NWP) komen het Nationaal Water Plan (beleid) en het Beheer- en ontwikkelplan voor de Rijkswateren (beheer) samen. Dit is werken in de geest van de omgevingswet.

Het Programma Noordzee, de Stroomgebiedbeheerplannen (KRW) en de overstromingsrisicobeheerplannen (ROR) zijn onderdeel van het NWP. Daarmee geeft het programma invulling aan de Europese Richtlijnen voor water. Het gaat om de Richtlijn Overstromings Risico’s (ROR), Kaderrichtlijn Water (KRW), Kaderrichtlijn Marien en Maritime Spatial Planning (MSP).

Thema’s
Het NWP biedt een overzicht van wat ons nu en in de toekomst te wachten staat en beschrijft de nationale beleids- en beheerdoelen op het gebied van:

• Klimaatadaptatie
  • Waterveiligheid
  • Zoetwater en waterverdeling
  • Waterkwaliteit en natuur
  • Scheepvaart
  • Functies van de Rijkswateren

Het gaat over het omgaan met droogte, de dijken, het borgen van de drinkwatervoorziening en de bevaarbaarheid van rivieren en kanalen. De raakvlakken met thema’s als landbouw, landschap, bodem en energie en klimaat komen aan de orde. De raakvlakken binnen en tussen de thema’s komen ook aan de orde in de verschillende ‘watergebieden’.

Water en bodem leidend
Het kabinet onderschrijft dat water en bodem leidend moeten zijn bij de ruimtelijke inrichting van Nederland. Daarvoor is extra geld beschikbaar gesteld voor klimaat- en landbouwtransitie en voor herstel van natuur. Daarnaast is er extra geld voor het beheer en onderhoud van infrastructuur, waaronder de Rijkswateren. Het NWP helpt om die grote opgaven voor de komende jaren te regelen. Om dit te realiseren is samenwerking nodig met waterschappen, provincies, gemeenten, maatschappelijke organisaties, sectorpartijen, (drinkwater)bedrijven en burgers.