17 januari 2023 - 11:54

Bronaanpak zwerfafval

Zwerfafval is overal, ook op, in en aan onze rivieren. Het vervuilt de mooie rivieren en is schadelijk voor het milieu. Vele vrijwilligers zijn aan de slag om dit afval op te ruimen, maar voorkomen is beter. Rijkswaterstaat werkt samen met gebiedsbeheerders aan het voorkomen van zwerfafval en biedt maatwerktrajecten aan.

Bronaanpak
Rijkswaterstaat deed de afgelopen jaren onderzoek naar succesvolle aanpakken om zwerfafval, specifiek plastic afval, langs en in rivieren te voorkomen. Er zijn op de onderwerpen recreatie, stadskades, binnenvaart, visserij, bouwplaatsen en bedrijven en sanitair afval pilots uitgevoerd. Deze hebben de nodige kennis opgeleverd. Daar zijn onder andere ‘7 quick wins voor plastic vrije rivieren’ uit voort gekomen; zeven eenvoudige maatregelen die een gemeente / gebiedsbeheerder kan nemen om plastic zwerfafval in rivieren te verminderen. Ze zijn hier te lezen. Daarnaast komt de kennis beschikbaar in maatwerktrajecten.

Maatwerktraject
Met een gratis advies op maat helpt Rijkswaterstaat een gebiedsbeheerder, waaronder een gemeente, bij het aanpakken van oorzaken en veroorzakers van plastic zwerfafval langs de grote rivieren in Nederland. Bekeken wordt wat de bronnen zijn en welke aanpakken kunnen helpen. Daarnaast is er advies over financiering en het krijgen van bestuurlijk commitment. Een bijdrage aan de projectkosten kan onderdeel zijn van het traject. Meer informatie is hier te vinden.
Als u interesse heeft in een advies op maat, of gewoon een vraag heeft over de aanpak van plastic zwerfafval langs en in rivieren, mailt u naar zwerfafval@rws.nl.