31 augustus 2023 - 08:44

Hans Olthof | gemeente Olst-Wijhe

‘Voor mij is de IJssel veel meer dan een rivier’

Zonder de IJssel zou mijn gemeente Olst-Wijhe niet bestaan hebben. Punt. Olst-Wijhe is namelijk gebouwd op een voormalige rivierduin van de IJssel en heeft sindsdien altijd geprofiteerd van de mooiste rivier van Nederland. De IJssel bracht handel, bood werkgelegenheid, inspireerde talloze kunstenaars en zorgde voor vruchtbare grond waar het goed boeren was (en is).

De IJssel maakt voor mij persoonlijk een groot deel van mijn leven uit. Als jongen heb ik er ontelbare uren gevist en gespeeld en als puber had ik jarenlang een bijbaantje op de pont van Wijhe. Bij verdriet en boosheid bood de rivier mij troost, in warme zomers verkoeling en in de winter schaatsplezier. Ik verwonder me over de kracht en de schoonheid van de IJssel, de rust die ze soms uitstraalt en de dreiging die ze ook in zich herbergt. Net als ik zijn ook mijn drie jongens grootgebracht aan en met de IJssel. Ik ervaar dat als een groot goed. Ze wonen niet meer thuis, maar als ze Olst aandoen staat een wandeling langs de IJssel bijna altijd op het repertoire.

Mijn IJsselervaringen wil ik graag delen met anderen. Vandaar dat ik mij samen met de VNR inzet om de kansen en schoonheid die de IJssel biedt onder een groter publiek bekend te maken. Want hoe mooi zou het zijn als meer mensen een band kunnen opbouwen met de IJssel en haar uiterwaarden?! Juist daarom draagt Olst-Wijhe initiatieven als de IJsselbiënnale en het kunstproject VIJF een warm hart toe. Daarnaast kijken we samen met de VNR en de Taakgroep IJssel ook welke (nieuwe) kansen de IJssel kan bieden. Bijvoorbeeld op het gebied van aquathermie: is het mogelijk gebouwen te verwarmen met thermische energie uit oppervlaktewater van de IJssel? Een voorstudie laat zien dat hier duidelijk potentie inzit. Hopelijk kunnen we de komende jaren hiermee verder aan de slag.

Om de IJssel ook aan toekomstige generaties ‘door te geven’, is het van groot belang dat we oog hebben voor de bedreigingen van de rivier: klimaatverandering en vervuiling en daar ook iets aan doen. Een schone -op termijn zelfs drinkbare- IJssel die veilig en aantrekkelijk is voor mens en dier is de ambitie.
De komende jaren staat veel te gebeuren in Olst-Wijhe waar het gaat om de IJssel: de dijk tussen Zwolle en Deventer wordt aangepakt in het kader van het Hoogwater Beschermingsprogramma en de Kaderrichtlijn Water betekent dat ook het uiterwaardengebied flink op de schop gaat. Dat biedt tal van mogelijkheden en kansen met betere waterveiligheid, gevarieerdere natuur en goede recreatiemogelijkheden tot gevolg. Ik kan niet wachten!