25 april 2024 - 11:58

Dirk Franssen | Gemeente Roermond

De naam Roermond zegt het al: niet alleen aan de Maas gelegen, maar ook aan de Roer. En bij hoog water in de Maas, is het langs de Roer ook spannend. Als wethouder van deze mooie gemeente Roermond, voel ik mij nauw verbonden met water, het is altijd in mijn leven.

Ik ben geboren en getogen aan het water. In mijn jeugd woonde ik aan de Roer en ging ik vissen op de Maas. Voor varen op de Maasplassen op de boot van mijn familie was ik zeker te porren. Mijn passie voor het water kon ik goed gebruiken in mijn studie Grond-, Weg- en Waterbouw. Het fascineert mij wat er mogelijk is met water. Na wat omzwervingen woon ik nu aan de Maasplassen. En het feit dat mijn sterrenbeeld vis is, zal niet geheel toevallig zijn.

In Roermond zijn veel grootschalige projecten waar water (en ruimtelijke ordening) aan de orde is. Met de Roerdelta proberen we de stad en de Maas echt aan elkaar te verbinden. Er komen 400 woningen aan het water en de kering wordt opgehoogd door er een prachtig parkgebied aan te leggen waarmee we onze inwoners beschermen. Hierbij werken we nauw samen met Rijkswaterstaat en het Waterschap Limburg. Ook bij de verlaging van de Dam Lateraalkanaal zijn meerdere aspecten aan de orde. Door de verlaging van de dam stroomt er eerder water het kanaal in en dat houdt de inwoners van het buurtschap de Weerd langer droog. En er zijn meer mogelijkheden voor recreatie en toerisme op en aan de plassen.
Met het waterschap en de provincie zijn we aan de slag met de waterveiligheid van de Roer, in het programma ‘waterveiligheid en ruimte Limburg’. En dan is er natuurlijk onze binnenhaven, de 2e duurzame haven van Nederland (waar SIV / funderingspalen voor windmolens gemaakt en verscheept worden). De loskades zijn van belang voor de waterveiligheid. We hebben Europese subsidie gekregen om de waterveiligheid te verbeteren en het vervoer per schip te bevorderen.

Als wethouder ben ik blij dat ik onder andere de portefeuille Ruimtelijke ordening, economie en recreatie/toerisme/evenementen onder mijn hoede heb. Dat ik vanuit mijn intrinsieke motivatie voor water mee kan denken en besluiten over projecten die er toe doen. Niet alleen op technisch vlak, maar ook om te zorgen dat er woningen komen en er gerecreëerd kan worden op en aan het water. Vooral het zoeken naar de combinatie van mogelijkheden en functies is voor mij een uitdaging.

Het is fijn om de kennis en mogelijkheden die er zijn met collega’s te delen, in de diverse (regionale) gremia die er zijn. Omdat het leuk is om dagelijks met water bezig te zijn. Bij de VNR haal ik in de taakgroep Maas en de ledenvergadering kennis en kunde van collega’s op. Omdat zij al langer actief zijn op dit onderwerp, of ervaring hebben waar ik gebruik van kan maken. Het is ook interessant om eens in een ander gebied te kijken, hoe het daar aangepakt wordt.
Ik kan de collega’s binnen de VNR mijn ervaring met de projecten in Roermond delen, vooral het combineren van de wateropgave met andere opgaven. Of bijvoorbeeld het Europese traject en het ontwikkelen van een binnenhaven.
Én hoe je een met een te gek muziek- en creatief festival als Solar, aan de Maasplassen, ook de verbinding met (Maas) water kunt leggen.