23 februari 2018 - 09:00

Jaarvergadering VNR 2016

De Jaarvergadering van de VNR vond dit jaar plaats in Vianen. Met uitzicht op de Lek kwamen de leden bijeen in restaurant de Ponthoeve. Integraal omgevingsmanagement was het centrale thema. In een levendige discussie passeerden diverse aspecten de revue. Met een fietsexcursie zijn de voorbeelden in de praktijk bekeken. Natuurlijk kwamen ook de huishoudelijke onderwerpen van de VNR aan de orde. Bouwbedrijf Martens en van Oord was gastheer voor de vergadering.

De voorzitter van de VNR, Jos Penninx, heette de aanwezigen van harte welkom. Uitwisselen van kennis en ervaring en het delen van goede en minder goede ervaring zijn een belangrijke pijler van het werk van de VNR. Hij blikte terug op de onderwerpen die in het afgelopen jaar aan de orde geweest zijn.

Vertegenwoordigers van de VNR en gemeenten zijn nauw betrokken bij de uitwerking van het Deltaprogramma. De plannen staan in de steigers, nu wordt gewerkt aan programmering van de maatregelen. Het maken van grote plannen op de lange termijn kan ook een negatieve schaduw vooruit werken, als het gaat om burgers. De VNR vraagt op alle mogelijke plekken aandacht voor deze schaduwwerking. De Beleidslijn Grote Rivieren is geëvalueerd en besproken in de taakgroepen. Met Rijkswaterstaat is er uitgebreid gesproken over het programma Stroomlijn. In eerste instantie over de procedure en te verwijderen beplanting, in een latere fase over de communicatie met burgers. Maar ook Schone Rivieren, Beleefbare IJssel, drinkwatervoorziening Maas, zwemmen in de grote rivieren zijn onderwerpen die in de taakgroepen besproken zijn.

De heer Penninx benadrukte dat de VNR een vereniging is voor bestuurders. Met elkaar bespreken we de onderwerpen en bekijken we waar de kansen voor de grote rivieren liggen. Daar gaan we met elkaar mee aan de slag en vragen we aandacht voor. Zo maken en houden we onze rivieren schoon, veilig en beleefbaar. Daar werken we ook in 2016 en 2017 met enthousiasme verder aan.

Onze VNR-bestuurders zijn in diverse gremia vertegenwoordigd; stuurgroepen Deltaprogramma, VNG commissie Water, Stuurgroep Water, en dragen in hun contacten met Rijk, provincie en waterschappen ook de ideeën van de VNR uit. Het bureau is in de ambtelijke gremia vertegenwoordigd en brengt bij elke gelegenheid de VNR onder de aandacht. Deze netwerk structuur is van belang voor de werkzaamheden. Mede overheden en andere organisaties weten de VNR steeds beter te vinden voor overleg.

Natuurlijk kwamen ook de financiële aspecten van de VNR aan de orde. De VNR is een gezonde en financieel eenvoudige vereniging. De Financiële Controle Commissie heeft de stukken bekeken en geadviseerd het bestuur decharge te verlenen.

Het bespreken van inhoudelijke onderwerpen is wat de bestuurders bindt. Na het huishoudelijk deel stond het onderwerp Integraal omgevingsmanagement centraal. Het afgeronde project ‘Ruimte voor de Lek’ en het net gestarte project ‘Verbreding Lekkanaal / aanleg 3e sluiskolk’ waren de voorbeelden om te bekijken hoe de relatie tussen een aannemer en gemeente is in een groot project, hoe een ondernemer zich staande kan houden, wat de inbreng van bewoners en stakeholders kan zijn en hoe ons cultureel erfgoed een plek kan behouden. Deze discussie heeft deels in het gebied zelf plaats gevonden met een fietsexcursie. Meer over de inhoud leest u elders in deze nieuwsbrief.

Vereniging Nederlandse Riviergemeenten

6710 BK Ede