20 februari 2018 - 10:04

Lange Termijn Ambitie Rivieren

De Voorkeursstrategie Rivieren maakt onderdeel uit van het Deltaprogramma 2015. Het motto is ‘Rivierverruiming en dijkversterking in een krachtig samenspel’. De nieuwe normen, uitkomsten van nader onderzoek en de financiering van rivierverruiming zijn reden om te werken aan actualisatie en uitwerking van de Voorkeursstrategie. Dit onder de noemer Lange Termijn Ambitie Rivieren. De Rijntakken zijn van start gegaan, de Maas heeft eerst gewerkt aan het regionaal voorstel en volgt in het najaar.

In de Voorkeursstrategie voor het rivierengebied is gekozen voor een krachtig samenspel van dijkversterking en rivierverruiming. Zowel de Rijn als Maas heeft een regionaal voorstel gedaan voor het starten van MIRT Verkenningen voor kansrijke maatregelen op de korte termijn. In beide voorstellen staat dat er meer kansrijke maatregelen tot 2030 zijn, maar dat daar door het ontbreken van zicht op (Rijks) financiering vooralsnog geen vervolg aan gegeven kan worden. Gezamenlijk wordt nu toegewerkt naar een programmatische aanpak voor rivierverruiming in samenhang met dijkversterking voor de periode na 2030.

Het doel van de Lange Termijn Ambitie Rivieren is:

• VKS Rijn en Maas actualiseren en verder uitwerken naar haalbare en te verantwoorden maatregelen pakketten voor rivierverruiming in relatie tot dijkversterking;
  • Op basis hier van een haalbare en gedragen gezamenlijke ambitie van Rijk en regio te formuleren voor rivierverruiming in relatie tot dijkversterking voor de lange termijn. Dit krijgt de vorm van een overeengekomen waterstandsdaling;
  • Voorstellen over governance, financiering en bestuurlijke aspecten bij de planning en uitvoering van rivierverruimende maatregelen en voor de interactie tussen dijkversterking en rivierverruiming.

De verbinding van de waterveiligheidsopgave met andere ruimtelijke doelen is voor de riviertakken een belangrijke insteek (integrale aanpak).

MKBA
Onderdeel van de actualisatie en nadere onderbouwing is een brede maatschappelijke kosten-baten analyse. Elementen als robuustheid, meekoppelkansen, natuur, beleving etc. krijgen een kwantitatieve duiding. Welke beslisinformatie er naast de MKBA nog meer nodig is wordt vooraf in overleg met de bestuurlijke opdrachtgevers bepaald. De kwantitatieve analyse wordt op riviertakniveau opgesteld, om gebiedseigen omstandigheden mee te kunnen nemen. Langs de Rijn zijn plannen van aanpak opgesteld voor de Waal/Merwedes, het Splitsingspuntengebied en de IJssel. De Maas gaat in het najaar aan de slag met de Plannen van aanpak.

Ruimtelijk Kader Rijntakken
Het programma Rijn heeft een Ruimtelijk kader ontwikkeld om ruimtelijke kenmerken, kwaliteiten en (beleids) ontwikkelingen te inventariseren en analyseren. Doel van het kader is om ruimtelijke kwaliteit een goede positie te geven bij het proces van actualisatie. De kaarten geven een beeld van de kernkwaliteiten en de actuele opgave en dynamiek binnen de gebieden, bezien uit zowel de optiek van de dijken als van rivierverruiming. In een later stadium wordt bekeken of deze kaarten breder gebruikt kunnen worden (omgevingsvisie).

Redeneerlijnen
In de MKBA worden maatregelpakketten doorgerekend. Voor de samenstelling van deze pakketten worden redeneerlijnen uitgewerkt; welke strategie kan er, behalve alleen dijkversterking, uitgevoerd worden. Deze redeneerlijnen worden ook gebruikt bij de uitwerking van het Ruimtelijk Kader Rijntakken en de overige benodigde beslisinformatie.