20 februari 2018 - 10:04

Regionaal Voorstel Maas

Partijen langs de Maas hebben het afgelopen jaar hard gewerkt aan het ‘Regionaal voorstel Maas’. De Minister van Infrastructuur en Milieu heeft 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van kansrijke rivierverruimende maatregelen op korte termijn (tot 2030). In het BO-MIRT Zuid van 12 oktober is een voorstel gedaan voor de besteding van dit bedrag. Het voorstel is voorbereid onder regie van het programmateam Maas en goedgekeurd door de Stuurgroep Delta Maas. De Minister reageerde enthousiast op het voorstel. Werk aan de winkel om te komen tot uitwerking van de projecten.

Met het Deltaprogramma 2015 is ook de (voorlopige) Voorkeursstrategie Maas opgeleverd. Daarin was aangegeven dat er nog veel nader onderzoek nodig is langs de Maas om onderbouwde keuzes te maken. De Minister heeft intussen voor de uitvoering van kansrijke rivierverruimende maatregelen op korte termijn 100 mln euro beschikbaar gesteld. Daar moest een voorstel voor komen.

Rivierverruiming en meekoppelkansen
Voor zes kansrijke rivierverruimingsprojecten langs de Maas zijn verkenningen uitgevoerd voor de haalbaarheid op korte termijn. Na intensief overleg en afweging zijn de volgende drie projecten voorgesteld:

• Venlo: het verbinden van Greenport Venlo met klimaatadaptieve maatregelen en zo ruimtelijke en economische meerwaarde creĆ«ren. Het behoud van oude Maasterrassen in de Maasvallei is het uitgangspunt. Uitbreiden haven is onderdeel van de plannen;
    • Ravenstein-Lith: er is een grote dijkversterkingsopgave op dit traject. Reactivering van Maasmeanders, zomerbedverbreding en weerdverlaging maken deel uit van het hoogwaterbeschermingstraject Ravenstein-Lith. Bewoners en economische waarden in het achterland van Oss en Den Bosch krijgen zo wettelijke bescherming;
    • Oeffelt-Vortum: verruiming van een flessenhals in de Maas ter plaatse van de provinciale weg N264. Het verwijderen van dammen en verleggen van de weg zorgen voor verhoging van de gebiedskwaliteit en natuurwaarden. Het effect voor hoogwaterbescherming neemt toe.

Het project Maasoeverpark krijgt de status van MIRT onderzoek. De projecten die al een status MIRT onderzoek hadden, Maastricht en Waterfront Ravenstein (ook een relatie met het spoor), zijn zo kansrijk dat ze verder worden voortgezet.

Systeemherstel
Nader onderzoek was nodig naar maatregelen voor systeemherstel van de Maas. Met de nieuwe normen zijn de overstroombaarheidseisen van de keringen opgeheven. Om de wateroverlast te beperken zijn aanvullende maatregelen nodig. Hoewel het niet gaat om rivierverruimingsmaatregelen, lijken ze er wel op (bijvoorbeeld dijkverlegging). Daarom zijn ze in de afweging voor het voorstel mee genomen. Nadere uitwerking vindt plaats via de HWBP verkenningen, die ook onderdeel zijn van het Deltaprogramma. Het gaat om de systeemmaatregelen bij Thorn, Baarlo, Venlo-Velden, Arcen en Well. Het project Lob van Gennep krijgt de status MIRT-onderzoek.

BO MIRT
Het ‘Regionaal voorstel Maas’ is besproken met de Minister; een afgewogen en gedragen voorstel uit de regio. Wel is geconstateerd dat het voorstel over het budget van 100 mln heen gaat. Partijen rekenen bij de verdere uitwerking ook de daadwerkelijke kosten nauwkeuriger door. De Minister heeft enthousiast gereageerd op het Voorstel Maas: de regio komt in gezamenlijkheid tot een voorstel komt dat resulteert in veel meer dan de inzet van 100 mln rijksmiddelen. Het is een mooie manier om waterveiligheid en ruimtelijke, economische, recreatieve en natuurdoeleinden te verbinden.
Niet alles kan tegelijkertijd, daarom worden de onderzoeken bij Maastricht, Lob van Gennep, Ravenstein (spoor) en Den Bosch voortgezet. De regio zal de komende tijd in gezamenlijkheid blijven optreden om goede afwegingen te maken.