2 maart 2018 - 09:21

Jaarvergadering

Donderdag 29 september zijn alle leden van harte welkom op de Jaarvergadering van de VNR. Restaurant de Ponthoeve in Vianen, met uitzicht op de Lek, is de uitvalsbasis. Naast de huishoudelijke onderwerpen spreken we met elkaar over integraal omgevingsmanagement, de relatie tussen aannemer en gemeente in een gebiedsontwikkelingstraject en hoe om te gaan met (nationaal) cultuurhistorisch erfgoed in een ruimtelijk project. We bekijken in de praktijk van de projecten Ruimte voor de Lek en verbreding Lekkanaal hoe dit vorm gegeven wordt.

Het Ruimte voor de Rivier project ‘Ruimte voor de Lek’ is begin dit jaar opgeleverd. Er zijn geulen gegraven en de zomerdijk is verlaagd. Er is met diverse belangen rekening gehouden en er was veel aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit. Zo zijn er aanlegsteigers (voor minder validen) gerealiseerd, nieuwe natuur, verbindingszones en is de historische haven van Vianen hersteld. En het bedrijf de Ponthoeve is gebleven. Niet meer als agrarisch bedrijf, maar als bedrijf met een diversiteit aan activiteiten. We bespreken hoe dit project is verlopen, hoe integraal belangen meegenomen en afgewogen zijn, hoe dit uiteindelijk vorm heeft gekregen en hoe het beheer is geregeld. Natuurlijk zal ook de beheerder van de Ponthoeve zijn verhaal vertellen.

Het volgende project in het gebied is de verbreding van het Lekkanaal en de aanleg van de derde kolk in de Beatrixluis. Deze verbreding gaat dwars door de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Ook hier wordt integraal naar de omgeving gekeken, belangen afgewogen en is een mooie vorm gevonden om de kazemat elders in het landschap te behouden.

We starten de vergadering met de huishoudelijke VNR aangelegenheden. Daarna bespreken we het integrale omgevingsmanagement, wat houdt het in en hoe stellen wij ons als gemeenten daar in op? Deze discussie vindt deels in het veld plaats op locaties waar in de projecten ruimte voor de Lek en verbreding Lekkanaal de pijnpunten zaten.

Vanaf 9.30 uur staat de koffie klaar. De vergadering start om 10.00 uur en eindigt om 14.00 uur. Een lunch is inbegrepen. De uitnodiging wordt begin september verstuurd.