2 maart 2018 - 09:18

Wie weet wat?

Op diverse momenten worden oproepen gedaan aan bestuurders en ambtenaren om voorbeelden of informatie aan te leveren als input voor de taakgroepen of om als VNR op te pakken. Onderwerpen waar de VNR aan werkt kunnen dan onderbouwd worden of beeldend gemaakt. Hierbij zetten we de diverse oproepen voor u op een rij. U kunt uw ervaring toe sturen aan het secretariaat, info@vnrgemeenten.nl. Het gaat om ervaring met zwemmen in de grote rivieren, schaduwschade, casus Ruimtelijk Instrumentarium Dijken en botulisme.

Zwemmen in de grote rivieren
In de taakgroep Rijn/Waal is gesproken over zwemmen in de grote rivieren. Wij zijn benieuwd naar uw positieve en negatieve ervaring met zwemmen in de grote rivier en op zoek naar voorbeelden van hoe u communiceert met uw inwoners. RWS heeft hiervoor een factsheet ontwikkeld. Deze is te gebruiken als communicatiemiddel.

Schaduwschade
Schaduwschade is een onderwerp dat in alle taakgroepen besproken wordt. We spreken liever over schaduwwerking en willen het onderwerp graag verder brengen. Onderbouwing van het verhaal met voorbeelden maakt het sterker. Een aantal gemeenten heeft gereageerd, maar andere nog niet. Het gaat om voorbeelden waarbij burgers (of bedrijven) schade ondervinden van planvorming die nog niet in aanmerking komt voor planschade; plannen die hun schaduw vooruitwerpen.

Casus Ruimtelijk Instrumentarium Dijken
De rapportage van de Pilot Ruimtelijk Instrumentarium Dijken is opgeleverd. De vraag was of juridische en financiA�le instrumenten toereikend zijn om in de toekomst dijkversterkingen uit te kunnen voeren op trajecten met veel bebouwing. Conclusie is dat de bestaande instrumenten goed ingezet kunnen worden, maar dat de inzet gebaseerd zou moeten zijn op een gezamenlijke en gedragen visie op de inrichting van de dijk. Alle overheden moeten gezamenlijk optrekken in deze. Het Hoogheemraadschap, die het onderzoek uitgevoerd heeft in het kader van het Deltaprogramma, is op zoek naar partijen die gezamenlijk een visie op een bepaald dijktraject willen ontwikkelen en als pilot willen fungeren.

Botulisme
In de taakgroep Maas kwam de vraag aan de orde of er langs de grote rivieren nog sprake is van botulisme. Zo ja waar en in welke mate? Deel uw ervaring.

Deel uw ervaring via info@vnrgemeenten.nl