2 maart 2018 - 13:09

Korte berichten

Dick Prosman heeft afscheid genomen als bestuurslid van de VNR. De VNR ondersteunt het onderzoek Steengoed, naar processen om hoogwatervrije terreinen integraal aan te pakken.

Samenstelling bestuur VNR
De heer Prosman is na zijn afscheid als wethouder van de gemeente Aalburg, en daarmee de beëindiging van het voorzitterschap van de taakgroep Maas, gevraagd aan te blijven als bestuurslid van de VNR. Om het onderwerp schaduwwerking verder vorm te geven en de ’transitie’ van het VNR bureau te begeleiden. Het VNR bureau is inmiddels onder gebracht bij Vereniging Stadswerk Nederland en de transitie-opdracht daarmee naar tevredenheid beëindigd. Eind december is afscheid genomen van de heer Prosman als bestuurslid van de VNR. De werkzaamheden voor schaduwwerking worden na de gemeenteraadsverkiezingen in het bestuur belegd.

Onderzoek Steengoed
In het rivierengebied zijn op veel plaatsen langs de rivier zogenaamde hoogwatervrije terreinen te vinden. Deze buitendijks gelegen terreinen blijven grotendeels droog in geval van hoge waterstanden op de rivier. In Gelderland betreft het vaak (voormalige) steenfabrieksterreinen, die nu aan het verrommelen zijn. In het BO-MIRT 2015 is afgesproken onderzoek te doen naar de herontwikkeling van voormalig steenfabrieksterreinen, zowel voor waterveiligheid als voor ruimtelijke kwaliteit in het rivierengebied. Van Hall Larenstein en de HAN voeren het onderzoek ‘Steengoed; bouwstenen voor een integrale aanpak van hoogwatervrije terreinen’ uit. Er wordt gekeken hoe de afweging voor het integraal herontwikkelen van de hoogwatervrije terreinen gemaakt kan worden, waarbij hoogwaterveiligheid, wonen, natuurontwikkeling, landbouw, bedrijvigheid en recreatie in ogenschouw worden genomen. Zowel het werkveld als het onderwijs maakt gebruik van de uitkomsten. Er komt een adaptieve strategie voor de ontwikkeling van deze terreinen, een database met informatie en een beslistool. De scenario’s worden in co-creatie ontwikkeld. Aangezien hoogwatervrije terreinen in veel Gelderse riviergemeenten gelegen zijn, ondersteunt de VNR dit onderzoek. Het delen van kennis over kansen in het rivierengebied is de basis van het VNR netwerk.