2 maart 2018 - 13:07

Lange Termijn Ambitie Rivieren

In het project Lange Termijn Ambitie Rivieren geven Rijk en regio vorm aan het krachtige samenspel tussen dijkversterking en rivierverruiming in het rivierengebied. De geactualiseerde Voorkeursstrategieën komen steeds beter in beeld en volgens planning wordt in het najaar een bestuursovereenkomst ondertekend.

Twee sporen
Er wordt gewerkt in twee sporen. Het inhoudelijke spoor waar het gaat om de MKBA, synthesedocumenten (met het verhaal per riviertak) en het opstellen van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau en daarnaast om het strategische / bestuurlijke spoor met informatie-, afstem- en beslismomenten. Het inhoudelijke spoor is het afgelopen jaar regelmatig teruggekoppeld met ambtelijke en bestuurlijke vertegenwoordiging van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijk. Via een MKBA en het in kaart brengen van beslisinformatie wordt gekomen tot een actualisatie van de Voorkeursstrategie per riviertak. Het proces daartoe staat beschreven in synthesedocumenten.

Bestuurlijke overeenkomst
In het strategische spoor staan de bestuurlijke momenten centraal. Er wordt gewerkt aan een bestuurlijke overeenstemming op hoofdlijnen in maart. Daarin worden betekenisvolle afspraken gemaakt over onder andere de investeringsbereidheid van de partijen, de mogelijke maatregelpakketten, afspraken voor lopende projecten en de vaststelling van de ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Daarna volgt een periode van consulteren en informeren. Een moment waarop de (nieuwe) gemeentebesturen bijgepraat en geconsulteerd kunnen worden over het proces en de keuzes. Daarnaast zijn gemeenten in de gelegenheid om te reageren op de ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Deze informatie leidt tot een bestuurlijke overeenkomst eind van dit jaar.

De komende maanden worden gemeenten regelmatig uitgenodigd voor ambtelijke inbreng of bestuurlijke informatie. De oproep is hier zoveel mogelijk gebruik van te maken.