6 april 2018 - 09:47

VNR in beeld

Half maart is de vernieuwde website van de Vereniging Nederlandse Riviergemeenten ‘in de lucht’ gegaan. Met een frisse uitstraling en een duidelijker menustructuur. Rond die tijd, net na de gemeenteraadsverkiezingen, is ‘Water als Vriend’ toegestuurd aan de nieuwe raadsleden en college formateurs. ‘Water als vriend’ geeft een mooi overzicht van de kansen van water in een gemeente wanneer water als integraal onderwerp opgenomen wordt in het college-akkoord. Mét de oproep een waterwethouder te benoemen. Die (nieuwe) waterwethouders worden in juni uitgenodigd voor de vergaderingen van de taakgroepen, om kennis te maken met de VNR en te bespreken hoe we water, gemeenten en de VNR in beeld houden.

Website
De website van de VNR heeft een nieuwe uitstraling gekregen. De site is vooral informatief, met informatie over de VNR zelf, veel links naar informatie over een diversiteit aan rivieronderwerpen en ieder lid van de VNR is met een pin zichtbaar op een kaart. Per lid is er een link gemaakt naar informatie over een rivier-project waar de gemeente mee aan de slag is. Natuurlijk is ook het vergaderschema, de nieuwsbrief en een aantal nieuwsberichten er terug te vinden.

‘Water als Vriend’
In de taakgroepen spreken de gemeentelijk bestuurders over een grote diversiteit aan onderwerpen die over de rivier gaan. Dan gaat het om de bedreigingen van hoog water, maar vooral over de kansen die de rivier en haar water biedt. En dat zijn er nogal wat. Kostbare informatie, die leden en bestuur niet verloren wilden laten gaan. Ze staan beschreven in ‘Water als Vriend’. Het gaat om:

• Water als basis van een (be)leefbare gemeente
    • Water als bron van duurzame energie en verkoeling
    • Water als economische drager
    • Water als educatiemiddel
    • Water als verbindende schakel in het sociale domein

‘Water als vriend’ is na de verkiezingen toegestuurd aan de nieuwe raden en de college onderhandelaars, als input voor het college programma. Om hier goed vorm aan te kunnen geven is ook het advies mee gegeven een waterwethouder te benoemen in het college. U leest ‘Water als Vriend’ hier.

Taakgroepen Juni
In juni komen de taakgroepen van de VNR met de nieuwe (water) wethouders bij elkaar. Een moment om kennis met elkaar te maken, maar ook een moment om de gezamenlijke ambitie te bespreken waar het gaat om de rivier onderwerpen waar we met elkaar aan willen werken. Hoe zijn gemeenten in beeld bij de diverse onderwerpen en welke rol kan de VNR daarin spelen?