Per 1 juli zijn de beleidsregels van de Beleidslijn Grote Rivieren aangepast. Op een aantal punten kon meer ruimte worden geboden voor ontwikkelingen, zonder dat dit ten koste gaat van de waterveiligheid.
Evaluatie Beleidslijn Grote Rivieren
De Beleidslijn Grote Rivieren (BGR) bevat een kader voor het beoordelen van de toelaatbaarheid van activiteiten of wijziging daarvan in het rivierbed van de grote rivieren. Het doel is borgen van de waterveiligheid in tijden van hoog water. Er zijn daarom randvoorwaarden voor activiteiten in het rivierbed: het behouden van de beschikbare afvoer- en bergingscapaciteit van het rivierbed onder normale en maatgevende hoogwaterstanden en het tegengaan van ontwikkelingen die de mogelijkheid tot rivierverruimingen door verbreding en verlaging van het rivierbed onmogelijk maken. In 2016 vond een evaluatie van de BGR plaats. Binnen het doel en de randvoorwaarden van de BGR zouden meer initiatieven mogelijk gemaakt kunnen worden. De Minister heeft een aantal aanbevelingen overgenomen:
- Verhelderen van het doel, de werkingssfeer en de uitvoeringspraktijk van de BGR;
- Meer ruimte geven aan het realiseren van kleine activiteiten die niet te koste gaan van de waterveiligheid, door aanpassing van de beleidsregels;
- Inventarisatie / onderzoek starten naar hoogwatervrije en hoogwatergelegen terreinen;
- Inventarisatie / onderzoek starten naar tijdelijk ruimtegebruik;
- Versterken van de gebiedsgerichte benadering.
Aanpassing beleidsregels
Een van de aanbevelingen was om de beleidsregels aan te passen. Op punten kon er meer ruimte geboden worden voor ontwikkelingen, zonder dat dit ten koste gaat van het waterbelang.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
- Binnen het artikel 5 ‘Riviergebonden activiteiten stroomvoerend regime’:
- De toevoeging van de mogelijkheid om naast de aanleg of wijziging van scheepswerven, ook specifiek daaraan verbonden bedrijfsactiviteiten toe te staan;
- De mogelijkheid om in de uiterwaarden activiteiten voor extensieve uiterwaardrecreatie te ontplooien, zoals het aanleggen van fiets- en wandelpaden;
- De mogelijkheid om voorzieningen te realiseren om beheeractiviteiten in uiterwaarden uit te voeren.
- Binnen het artikel 6 ‘Niet-riviergebonden activiteiten stroomvoerend regime’:
- Toevoeging van onderdeel c: verduurzaming van de energievoorziening van bestaande activiteiten in het rivierbed;
- Toevoeging van onderdeel d: het toestaan van zonne- en windenergie als op zichzelf staande activiteit, als deze niet redelijkerwijs buiten het rivierbed gerealiseerd kunnen worden en dat de activiteit voor een bepaalde tijd plaatsvindt. Compensatie gedurende de duur van deze activiteit is verplicht;
- Toelichting op onderdeel e (voorheen d) dat het mogelijk is om meerdere initiatieven in één gebiedsplan of project te combineren. Een dergelijk pakket past binnen de BGR als het geheel per saldo meer ruimte voor de rivier oplevert én het totaal van de initiatieven in het gebiedsplan of project nergens tot waterstandsverhoging leidt.
De wijzingen zijn op 1 juli 2018 in werking getreden. De nieuwe beleidsregels zijn hier te lezen.
Andere aanbevelingen
De andere aanbevelingen zijn in gang gezet. Er is een casestudie Compensatie op gebiedsniveau gestart. De resultaten worden binnenkort verwacht. Deze worden ook meegenomen in de update van de handreiking BGR. Gemeenten met vergunningsvrije terreinen zijn benaderd voor eventuele aanpassing. Het onderzoek naar stroomvoerend en bergend regime wordt eind van dit jaar opgepakt.