21 juni 2022 - 09:07

De Maas; alle projecten in één overzicht

Er wordt hard aan gewerkt om de Maas toekomstbestendig krijgen. Niet alleen voor waterveiligheid, maar ook voor bevaarbaarheid, ecologische kwaliteit en natuur, zoetwaterbeschikbaarheid en ruimtelijke opgaven. Er is nu een Overzicht Maas, waarin alle projecten in één keer zichtbaar zijn.

Werken aan een toekomstbestendige Maas
Er liggen veel opgaven op de Maas waar aan gewerkt worden. Denk aan:

• Hoogwaterveiligheid
  • Bevaarbaarheid
  • Ecologische waterkwaliteit en natuur
  • Zoetwaterbeschikbaarheid
  • Ruimtelijke en/of economische ambities

In ieder project dat gepland en uitgevoerd wordt, staan vaak meerdere opgaven centraal. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de waterschappen, provincies en gemeenten werken samen in en aan deze projecten. Om hun kennis, informatie en ervaringen met elkaar te kunnen delen is een overzicht Maas gemaakt.

Overzicht Maas
Het kaartbeeld, met toelichtende tekst, geeft een overzicht van 36 projecten langs de Maas. Het Overzicht Maas is gebaseerd op en verwijst naar brondocumenten. Per project is op de kaart een ‘pin’ beschikbaar, waaruit af te leiden is in welke fase het project zich bevindt; onderzoek, (voor) verkenning, planuitwerking of realisatie. Ook is een cirkeldiagram beschikbaar. De grootte van het diagram verwijst naar de grootte en complexiteit van de projecten ten opzichte van elkaar. De taartpunten maken duidelijke welke (van de bovengenoemde) opgaven centraal staan. Ook de programmering van de dijkversterkingsopgaven uit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) is ingetekend.