13 april 2018 - 06:56

Deltaprogramma Maas uitgelegd in een animatie

Klimaatverandering en aanscherping van de waterveiligheidsnormen in 2017 leiden tot een grotere waterveiligheidsopgave langs de Maas. Maar de Maas is meer dan een waterveilige rivier, er zijn kansen voor natuurontwikkeling, recreatie, economische ontwikkeling en een aantrekkelijke woonomgeving. Provincies, gemeenten, waterschappen, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken hier samen aan binnen het Deltaprogramma Maas. Wat er speelt en hoe dit vorm gegeven wordt is weergegeven in een animatie.

Nederland is een laaggelegen land, dat kwetsbaar is voor overstromingen. De overheid wil Nederland nu en in de toekomst beschermen tegen hoogwater en zorgen voor voldoende zoetwater. Daarom maakt de overheid plannen in het Deltaprogramma. Daarin werken verschillende overheden en andere organisaties samen. De regionale uitwerking vindt onder andere plaats in het Deltaprogramma Maas.

Provincies, gemeenten, waterschappen, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staan gezamenlijk voor de uitdaging om de hoogwaterveiligheid langs de Maas te borgen, op de korte én de lange termijn. Zij staan ook voor de uitdaging deze hoogwaterveiligheidsopgave te combineren met andere opgaven langs de Maas, zodat er een aantrekkelijke, florerende en robuuste Maas ontstaat. Een complexe en uitdagende opgave!

In een korte animatie is de opgave en de context van het Deltaprogramma Maas op hoofdlijnen verwoord. In minder dan drie minuten geeft de film u een overzicht van de aanpak.

6 april 2018