7 mei 2019 - 08:58

Energie en rivierwater, oproep voorbeelden

In de taakgroepvergaderingen van januari hebben de bestuurders stil gestaan bij de mogelijkheden die de rivier en haar directe omgeving biedt en kan bieden voor het opwekken van alternatieve vormen van energie. In de taakgroepen Maas en Rijn/Waal wordt daar in juni verder over gesproken. Daarom nu de oproep om voorbeelden en ervaring alvast te delen.

Achtergrond
De bestuurders in de taakgroep Rijn/Waal kregen een toelichting op de mogelijkheden van water om energie op te wekken. Daar is verder over door gesproken. In de taakgroep Maas ontstond spontaan een uitwisseling van de eerste ideeën. Het gaat om watermolens in kribben, doorlaatbare kribben, drijvende zonnepanelen op grindafgravingen en energieopslag in het watersysteem, maar ook om zonnepanelen op de dijk of windmolens langs de rivier. In de nieuwsbrief van februari is uitgebreid verslag gedaan, lees hier terug. In beide taakgroepen komt het onderwerp in juni terug op de agenda.

Oproep
Om een goed gesprek te kunnen voeren over de mogelijkheden die de rivier (en haar omgeving) biedt voor alternatieve vormen van energie inventariseren wij nu graag alvast de antwoorden op de volgende vragen:

• Welk voorbeeld is er in uw gemeente te benoemen?
  • Welke partijen zijn daar bij betrokken?
  • Wat komt u tegen als tegenkracht?
  • Wat heeft u nodig om verder te komen?

U kunt uw ervaringen graag uiterlijk begin juni door geven aan het secretariaat VNR via info@vnrgemeenten.nl.
Dit is dan input voor de taakgroepvergadering.