2 maart 2018 - 09:44

Evaluatie Beleidslijn Grote Rivieren

De Beleidslijn Grote Rivieren (BGR) is geëvalueerd. Eind februari is het eindrapport gepubliceerd. Deze rapportage lag voor in de Stuurgroep Water van 7 april, zodat het rapport ook van een bestuurlijk advies aan de Minister kon worden voorzien. De Minister gaat aan de slag met het aanpassen van de BGR en komt hier een volgende Stuurgroep Water op terug.

De evaluatie
De evaluatie van de Beleidslijn Grote Rivieren is na de zomer van start gegaan. Gemeenten konden via de VNR inbreng leveren door casussen aan te leveren. Daarnaast zijn gemeentelijk vertegenwoordigers geA?nterviewd en hebben deel genomen aan riviertaksessies. De VNR was lid van de begeleidingscommissie.
De casussen zijn beoordeeld, hieruit zijn onderwerpen naar voren gekomen die van belang zijn bij het toepassen van de BGR. Deze informatie was input voor de telefonische interviews. Daarna zijn per riviertak casussen en onderwerpen besproken. Ook vonden er expertsessies plaats.

Bevindingen
Uit de evaluatie BGR komt naar voren dat:

1. De BGR er goed in slaagt om activiteiten uit het rivierbed te weren, die in strijd kunnen zijn met beide doelen van de BGR:
    • Behoud van de beschikbare afvoer en bergings-capaciteit van het rivierbed;
    • Tegengaan van ontwikkelingen die de mogelijkheid tot rivierverruiming door verbreding en verlaging nu en in de toekomst feitelijk onmogelijk maken.
  2. De doelen, uitgangspunten en hoofdopzet van de BGR worden door alle respondenten onderschreven.
  3. De mogelijkheden voor ruimtelijke ontwikkelingen, binnen de randvoorwaarde van veiligheid, die van belang zijn voor het behoud en versterking van de ruimtelijke kwaliteit daarentegen als heel beperkt worden ervaren door de initiatiefnemers en door lokale en regionale overheden.
  4. De uitlegbaarheid van de BGR op locatieniveau soms lastig is.
  5. Het opstellen van een gebiedsplan waar een brede afweging wordt gemaakt tussen waterveiligheid en gebiedsontwikkeling wordt ervaren als complex en als grote last voor initiatiefnemers.
  6. Hoewel het veiligheidsbelang wordt erkend en meegewogen door lokale en regionale overheden dit niet altijd wordt meegenomen in de initiële projectdefinitie, haalbaarheidsstudie of locatiekeuze van activiteiten. Daardoor ontstaan 2 aparte beleidssporen, te weten waterveiligheid en ruimtelijk ordening.

Het rapport doet op basis van bovenstaande bevindingen 12 mogelijke aanpassingen van de BGR onderverdeeld in 4 categorieën, zie bijgevoegd document.

Stuurgroep Water
De rapportage van de evaluatie stond in alle taakgroepen van de VNR op de agenda; alle gemeentelijk bestuurders hebben hun opmerkingen mee kunnen geven aan de gemeentelijke vertegenwoordiging in de Stuurgroep Water. De strekking van de inbreng was dat er waardering was voor het onderzoek en de manier waarop dit uitgevoerd is. Aanbevelingen worden omarmd. Advies aan de Minister is te komen tot uitvoering hier van (in overleg met betrokkenen). Zie bijgevoegd document.
De Minister De Minister heeft aangegeven dat de Beleidslijn Grote Rivieren aangepast wordt. De no-regret voorstellen, waar het gaat om de uitlegbaarheid van de BGR, worden verder uitgewerkt. De voorstellen om de BGR te optimaliseren worden verder verkend. Er worden vooralsnog geen fundamentele aanpassingen gedaan. In een volgende Stuurgroep Water komt de Minister terug op het onderwerp. Een aangepaste versie van de BGR zal ook worden voorgelegd aan het OIM, de brede adviescommissie van het Ministerie van I&M.

Bestanden:
Evaluatie Beleidslijn Grote Rivieren-Eindrapport 26 februari 2016