15 februari 2022 - 09:34

Financiële bijdrage VNR aan ‘Mayors for a drinkable Meuse’

De Vereniging Nederlandse Riviergemeenten deelt het vergezicht van een Drinkbare Rivier als stip op de horizon. Met een financiële bijdrage aan het netwerk ‘Mayors for a drinkable Meuse’ helpt de VNR dit doel een stap verder.

Het initiatief ‘Mayors for a drinkable Meuse’ is ontstaan tijdens de wandeling van Li An Phoa langs de Maas om aandacht te vragen voor een drinkbare Maas. Burgemeesters uit Frankrijk, België en Nederland vragen in dit initiatief aandacht en actie voor een drinkbare Maas binnen hun eigen gemeenten. Het is een grensoverschrijdende samenwerking voor de gehele Maas, van bron tot monding.

Om meer gemeenten aan te laten sluiten, niet alleen in Nederland maar ook in België en Frankrijk, is meer inspanning nodig. Een coördinator organiseert dit jaar de internationale conferentie om de inspanningen voor een drinkbare rivier beeld te brengen en met elkaar delen. Activiteiten die bijdragen aan een drinkbare maas zijn bijvoorbeeld natuurinclusieve landbouw in de uiterwaarden, Kaderrichtlijn Water projecten, opschoonacties van zwerfvuil, de aanleg van geveltuinen en het gebruik van natuurlijke wasmiddelen, maar ook het behoud van de Maasheggen en een project als de Meanderende Maas. Deze voorbeelden komen op een (digitale) kaart, om anderen te inspireren om ook aan de slag te gaan.

In Nederland worden niet alleen gemeenten benaderd om deel te nemen en bij te dragen, maar ook provincies, waterschappen en het Rijk. Zo kunnen we gezamenlijk werken aan het wenkend perspectief van een drinkbare rivier. De VNR heeft de eerste bijdrage gedaan om stappen te kunnen zetten.

Januari 2022