15 juni 2023 - 11:24

Jaarvergadering ‘Gemeentelijke inbreng in gebiedsontwikkeling’

Eind mei was het Rivierklimaatpark IJsselpoort het decor voor de Jaarvergadering 2023 van de VNR. Na de huishoudelijke vergadering is het gebied per fiets verkend en hoorden de deelnemers over de inbreng van de deelnemende gemeenten.

Huishoudelijke vergadering
De leden werden ontvangen in Lathum aan het Rhederlaag. Daar startte de huishoudelijke vergadering. De financiële stukken over 2022 zijn besproken en goed gekeurd, net als het Jaarverslag over 2022. Ook is ingestemd met de begroting 2023 én 2024. Dit betekent dat de leden per 2023 een contributie van 5 cent per inwoner betalen in plaats van 4. Ook is gesproken over het betrekken van niet lid- gemeenten bij de activiteiten van de VNR.

Rivierklimaatpark IJsselpoort
Het gebied tussen de splitsing van het Pannerdensch Kanaal in de Nederrijn en IJssel en het Rhederlaag vormt het Rivierklimaatpark IJsselpoort. Het gebied moet een aantrekkelijke, veilige en toekomstbestendige leefomgeving vormen met de goed bevaarbare IJssel als betrouwbaar middelpunt. Daarvoor wordt nu gewerkt aan een voorkeursalternatief. De rijke natuur, duurzame landbouw, recreatie en bedrijvigheid krijgen de ruimte en zorgt voor toegankelijke uiterwaarden die klimaatextremen kunnen blijven opvangen. Negen samenwerkingspartners, waaronder vijf gemeenten, maken samen met inbreng van inwoners, agrariërs, ondernemers en belangenvertegenwoordigers één evenwichtig plan om een uniek rivierpark te realiseren.

Gemeentelijke inbreng
De gemeenten Zevenaar, Rheden, Duiven, Westervoort en Arnhem maken onderdeel uit van het Rivierklimaatpark. Iedere gemeente heeft eigen speerpunten en inbreng van de eigen omgeving. De verbinding tussen de rivier en de bewoners staat daarin centraal. Voor de gemeente Zevenaar gaat het om het Rhederlaag en de waterkwaliteit en ontwikkeling van de ondernemers. In Rheden gaat het om de ontwikkeling van een steenfabriek, als hoogwatervrij terrein. Er zijn ideeen voor dag- en verblijfsrecreatie en verbinding met de nabijgelegen Posbank. De gemeente Westervoort is aan de slag met bedrijven langs de IJssel; de uitbreiding van een watergebonden bedrijf en de uitkoop van een niet watergebonden bedrijf om uitloopruimte voor bewoners te creëren.

Natuur en landbouw
Een groot deel van het gebied is N2000 gebied. Maar ook agrariërs hebben hun bedrijven en bedrijvigheid. Er hebben intensieve gesprekken plaats gevonden tussen agrariërs en natuurorganisaties. Daar is een gebiedsgericht aanpak uit gekomen, waar alle partijen achter staan. Voor doorontwikkeling is financiële steun nodig.