15 februari 2022 - 09:53

Jaarverslag 2021; rivieren blijven stromen

De leden van de VNR hebben het ‘Jaarverslag 2021; rivieren blijven stromen’ ’ vastgesteld in de Ledenvergadering van februari. Het Jaarverslag beschrijft uitgebreid de structuur, de activiteiten van en de vertegenwoordiging door de VNR. Het Jaarverslag 2021 is hier te lezen.

2021 was weer een jaar met beperkingen in fysieke bijeenkomsten. We hebben onze draai gevonden met digitale taakgroep- en ledenvergaderingen en ook geëxperimenteerd met een digitale gezamenlijke vergadering. Toch blijft persoonlijk contact in fysieke bijeenkomsten erg belangrijk. Tijdens de Ledenbijeenkomst in september in Werkendam en de taakgroepvergaderingen in oktober werd duidelijk dat fysieke ontmoeting enorm bijdraagt aan de versterking van het netwerk dat de VNR vormt.
We namen na bijna acht jaar afscheid van Jos Penninx als voorzitter van de VNR en verwelkomden Nelly Kalfs als nieuwe voorzitter. Zij ging met het bestuur verder aan de slag met de werkzaamheden van de VNR.
In de zomer kregen we te maken met een nieuw fenomeen: hoog water en overstromingen in de zomer. De betrokken partijen hebben op dat moment hun rol gepakt. Als VNR zijn we alert op de leerpunten en de uitwerking van actiepunten die voort komen uit het zomerhoogwater.

In 2021 waren de inhoudelijke speerpunten:

• Het programma Integraal Rivier Management: een programma op hoog abstractieniveau, waarvan de uitwerking lokaal nog niet duidelijk is. De VNR-bestuurders blijven het gemeentelijk belang en de lokale praktijk inbrengen in de overleggen.
• De energietransitie: we verkenden de mogelijkheden voor waterkracht. Daar zijn vooral lokaal aanknopingspunten. Voor aquathermie uit rivierwater zijn meer mogelijkheden en is ook op landelijk niveau aandacht. De Transitievisies warmte spelen hierin een belangrijke rol.
• Uitwerking van de omgevingsvisies: regelmatig bespraken we met elkaar hoe de rivier daar een plek in kan krijgen en wat daar voor nodig is.
• De laatste tranche van de Kaderrichtlijn Water: deze wordt uitgewerkt in concrete projecten. Daar liggen kansen voor gemeenten.
• De Programmatische Aanpak Grote Wateren: om natuur blijvend aandacht te geven is de PAGW opgesteld met het natuurbeeld voor de langere termijn. Ook hier zijn kansen voor gemeenten. We moeten elkaar wel op het juiste moment zien te vinden om plannen concreet te maken.
• Drinkbare Rivieren: een vergezicht waar we als VNR graag aan mee willen werken. Daarin komt het oorspronkelijke doel van de VNR, het werken aan schone rivieren, op een mooie manier tot uiting.

Ondanks dat we elkaar niet altijd fysiek konden spreken, hebben we met elkaar gesproken over boeiende en interessante thema’s die de leden en onze rivieren binden. We hebben het geluid van de riviergemeenten hoorbaar gemaakt op deze thema’s bij partijen die er verder mee aan de slag moeten.

Februari 2022