15 juni 2023 - 11:21

Jaarverslag 2022 ‘Een bredere blik’

De leden van de Vereniging Nederlandse Riviergemeenten hebben ingestemd met het Jaarverslag 2022 ‘een bredere blik.

In het Jaarverslag staan de activiteiten over 2022 beschreven, het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. De vorming van nieuwe colleges duurde langer dan eerdere verkiezingen. Na de zomer kon de VNR in nieuwe samenstelling weer op volle kracht verder.

In de tussentijd is niet stil gezeten. Integraal Riviermanagement ontwikkelde door, na een periode van bezinning. De eerste stappen naar een Programma onder de Omgevingswet zijn gezet. De VNR blijft het belang van (het betrekken van) gemeenten onder de aandacht brengen.

De bredere blik gaat onder andere over aquathermie; de mogelijkheid om warmte uit de rivier te halen. De VNR deed onderzoek naar het onderwerp aquathermie in de Transitievisies Warmte van gemeenten. De uitkomsten waren input voor een brede bijeenkomst over aquathermie en de start van de samenwerking met Rijkswaterstaat en Alliander in het project ‘Warmte uit Water’.

De brede blik zit ook de blijvende aandacht voor drinkbare rivieren. De VNR is betrokken bij het netwerk Mayors for a drinkable Meuse, én actief bij het opzetten van een netwerk voor een drinkbare IJssel.

Ook is in het Jaarverslag te lezen wie de VNR vertegenwoordigt en wie de leden zijn.

Mei 2023