22 november 2017 - 07:00

Lange Termijn Ambitie Rivieren

In de Voorkeursstrategie Rivieren van 2014 is het krachtig samenspel tussen rivierverruiming en dijkversterking per riviertak vastgelegd. Concrete en haalbare doelen voor rivierverruiming vanaf 2030, in samenhang met de dijkversterkingsopgave, zijn beschreven. Om te komen tot uitvoering werken het Deltaprogramma Maas en Deltaprogramma Rijn werken samen aan een lange Termijn Ambitie Rivieren.

Krachtig samenspel
Een krachtig samenspel tussen dijkversterking en rivierverruiming, dat is het motto dat per riviertak uitgewerkt is in het rivierengebied. In 2015 is in de BO MIRT’s Oost-Nederland en Zuid afgesproken dat provincies, waterschappen en het ministerie van I&M samen werken aan concrete en haalbare doelen voor rivierverruiming vanaf 2030, per riviertak en in samenhang met de dijkversterkingsopgave. Hiervoor is in 2016 het project Ambitie Rivieren opgestart. Het project moet leiden tot bestuurlijke afspraken over de waterstandslijn, de financiering van de meerkosten van rivierverruiming ten opzichte van dijkversterking, de governance en planologische borging van rivierverruiming.

Maatregelpakketten
Per riviertak worden regionale maatregelpakketten samen gesteld, die input zijn voor een uit te voeren MKBA Rivierverruiming. Om tot een goede afweging te komen wordt ook andere beslisinformatie verder uitgewerkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om Ruimtelijke Kwaliteit, robuustheid, draagvlak en samenhang met natuurontwikkeling.
Het uiteindelijke pakket aan maatregelen wordt beleidsmatig en planologisch verankerd via een programma onder de nieuwe Omgevingswet of een andere structuurvisie. Het pakket en de verankering zullen adaptief ingericht worden, zodat in de tijd aanpassingen mogelijk zijn in omvang, locatie en tempo. Dit wordt het Adaptieve Uitvoeringsprogramma Rijn genoemd.
Een formeel planproces moet voldoen aan de wettelijke procedure eisen. Dit betekent onder andere een Notitie Reikwijdte en Detailniveau, een Plan MER, passende beoordeling en ter inzage legging van het ontwerp-programma.

Fasering en regioproces
Voor de Rijn wordt een eerste ronde MKBA nog voor de zomer uitgevoerd. In de zomer vindt dan een tweede ronde plaats. Tegelijkertijd wordt de nadere beslisinformatie verder uitgewerkt. Om de informatie en uitkomsten te delen vindt een regioproces plaats. Op deze manier worden gemeenten, bestuurders en betrokkenen geA?nformeerd en geconsulteerd. Dit moet leiden tot een bestuursovereenkomst begin 2018.
De afspraken moeten vervolgens ook vastgelegd worden, inclusief de uitvoering van een Plan MER. Hier vindt dan de formele consultatie plaats. Uiteindelijk moet dit in 2020 leiden tot een programma onder de Omgevingswet.
De Maas doorloopt hetzelfde proces. De bestuurlijke overeenkomst staat gepland voor medio 2018.

Resultaat
Het resultaat van het project is:

– De minister en de provincies stellen structuurvisies of programma’s onder de Omgevingswet vast, waarin de maatregelen zijn opgenomen;
    – Minister, provincies en andere betrokken overheden en maatschappelijke organisaties verbinden zich ook onderling aan de resultaten in een bestuurlijke afspraak;
    – De minister legt de waterstandlijn vast in het wettelijk ontwerpinstrumentarium;
    – In het BARRO of het BKL kunnen gebiedsreserveringen worden vastgelegd om ervoor te zorgen dat in binnendijkse gebieden waar rivierverruimende maatregelen zijn gepland, geen ontwikkelingen plaats vinden die de uitvoering van die maatregelen kunnen belemmeren.