31 augustus 2023 - 10:08

Lozingsverbod hotel- en passagiersschepen

Voor hotel- en passagiersschepen die geschikt zijn voor meer dan 50 passagiers geldt een lozingsverbod van huishoudelijk afvalwater. Deze regels worden ook van toepassing op schepen voor meer dan 12 passagiers. Dit betekent aanpassing van de bestaande vloot, maar ook van walfaciliteiten. De schippers(organisaties) gaan hierover graag in gesprek met gemeenten.

Het Scheepsafvalstoffenverdrag
Het ‘Verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en Binnenvaart’, het CDNI-verdrag, beschrijft een lozingsverbod van huishoudelijk afvalwater voor hotel- en passagiersschepen die geschikt zijn voor meer dan 50 passagiers. Het is van toepassing op de gehele Rijn en op alle binnenwateren in Nederland, Duitsland, België en Zwitserland. Het gaat om afvalwater uit keukens, eetruimten, wasruimten en bijkeukens, als ook toiletwater.
Vanaf 2025 wordt dit lozingsverbod uitgebreid naar passagiersschepen die uitgerust zijn voor het vervoer van meer dan 12 passagiers, zoals riviercruise- en hotelschepen, dagtochtschepen, charterschepen en rondvaartboten. Het lozingsverbod geldt zowel voor ‘grijs’ (huishoudelijk afvalwater) als ‘zwart’ water (afkomstig van een toilet).
Informatie over het lozingverbod is te vinden op de website van het Informatiepunt Leefomgeving.

Aanpassingen
In het verdrag staat voorgeschreven dat deze schepen moeten beschikken over óf een verzameltank voor huishoudelijk afvalwater óf een boordzuiveringsinstallatie. Andere alternatieven zijn niet mogelijk. Dit vergt de komende jaren aanpassing aan de schepen, maar ook uitbreiding van voorzieningen aan de wal (aansluiting op het riool).
De schippers gaan aan de slag met hun schepen. De brancheorganisaties KBN en BBZ brachten in kaart welke voorzieningen op welke locatie gewenst en/of het meest passend zijn. Zij gaan hierover graag in gesprek met de gemeente om te kijken wat de mogelijkheden voor realisatie zijn.