23 augustus 2022 - 07:12

Plasticvrije rivieren: zeven snelle maatregelen

Plastic zwerfafval in de Nederlandse rivieren kunnen we het beste voorkomen door het bij de bron aan te pakken. Rijkswaterstaat heeft zeven eenvoudige maatregelen op een rij gezet, die een gebiedsbeheerder kan nemen om zwerfafval in rivieren te verminderen. Zo werken we, ook als gemeenten, samen aan schone rivieren.

Schone en beleefbare rivieren
Binnen de VNR werken we met elkaar aan duurzaam veilige, schone en beleefbare rivieren. Het verwijderen zwerfafval is een van de onderwerpen die we regelmatig met elkaar bespreken. Rivieren zonder afval dragen bij aan de kwaliteit van het water, maar ook de beleefbaarheid van het rivierengebied. Rijkswaterstaat heeft, in vier pilots met gemeenten, bekeken hoe zwerfafval voorkomen kan worden door vervuiling bij de bron aan te pakken. Dan hoeven we minder op te ruimen en werken we aan een aantrekkelijk rivierengebied.

Zeven maatregelen
Uit de pilots zijn maatregelen naar voren gekomen die in andere gemeenten eenvoudig toepasbaar zijn. Dit zijn:

1. Richt recreatiestranden slim in;
  2. Ontwerp stadskades zodat er geen afval in het water waait;
  3. Stop verwaaiing bouwafval door betere vergunningen;
  4. Voorkom overstorten van sanitair afval;
  5. Voorkom bijplaatsingen van scheepsafval bij containers;
  6. Faciliteer recreatievissers om afval makkelijk weg te gooien;
  7. Stimuleer ‘good housekeeping’ bij bedrijven en voorkom zo verwaaiing van afval.

De maatregelen staan in dit overzicht verder toegelicht.

Wilt u aan de slag met een maatregel? Klik dan verder op de betreffende maatregel voor meer informatie.

Juli 2022