28 februari 2019 - 10:09

Projecten in de regio: resultaten en voortgang

Het rivierengebied is dynamisch, ook wat projecten en programma’s betreft. Iedere nieuwsbrief besteden we hier aandacht aan. Deze keer leest u meer over het perspectief rivierengebied 2100, tien jaar Waalweelde en de rivier als getijdenpark.

Werkboek perspectief rivierengebied 2100
In 2017 is een Ontwerplaboratorium ruimtelijk ontwerp ingezet bij de uitwerking van de opgaven in het rivierengebied. Dat is gestart langs de Rijn, in samenwerking met de provincies Overijssel en Gelderland. In 2018 heeft het ontwerplaboratorium het werkterrein verruimd tot alle rivieren van Nederland en is de samenwerking met de provincies Limburg en Brabant verder uitgebouwd.

De resultaten van twee jaar ontwerpend onderzoek zijn in het ‘werkboek perspectief Rivierengebied 2100’ uitgewerkt in de vorm van een drieluik. Eerst zijn de historische ontwikkeling, culturele identiteit en ruimtelijke kenmerken per riviertak in beeld gebracht. Vervolgens wordt getoond hoe met ontwerpen onderzoeksthema’s als energietransitie, beroepsvaart en verstedelijking zijn uitgediept. Het drieluik sluit af met een aantal samenvattende bevindingen en adresseert deze aan het Deltaprogramma, het programma Integraal Rivier Management en de provinciale en nationale omgevingsvisies. De komende maanden wordt verkend hoe het meerjarig werkprogramma voor het Ontwerplaboratorium Rivieren kan worden ingevuld voor de periode 2019 – 2020.

Tien jaar Waalweelde
WaalWeelde bestaat 10 jaar. Het is een programma dat alle functies van de rivier heeft samengebracht tot een harmonieus geheel. Een aanpak die onder de nieuwe Omgevingswet gewoon zal worden. De bestuurders in het gebied vonden dat kribverlaging in het kader van Ruimte voor de Rivier een te technische oplossing was en dat er meer aan de hand was langs de Waal. Zij pleitten voor een volwaardige ruimtelijke ontwikkeling en meer aandacht voor andere functies en opgaven als bedrijvigheid, scheepvaart, recreatie en cultuurhistorie. Er was behoefte om al die opgaven in samenhang te bekijken, zonder dat deze met elkaar zouden concurreren. Daarvoor was samenwerking tussen alle betrokken partijen noodzakelijk.

Tien jaar verder is er veel bereikt in het gebied. Het Waalgebied werd veiliger, kreeg meer robuuste riviernatuur en heeft veel recreatiemogelijkheden en aansprekende kunstwerken. Het is een voorbeeld van integrale gebiedsontwikkeling. De geleerde lessen en resultaten zijn samengebracht in het boek ‘Rivier, passie en verbinding’ en geeft ideeën en inspiratie voor de toekomst. Het boek is te bestellen via waalweelde@gelderland.nl (beperkte oplage).

De rivier als getijdenpark
In de Rotterdamse regio wordt de komende jaren langs de rivier een aantal nieuwe parkgebieden aangelegd. Door meer groen en natuur op, in en direct aan de rivier met eb en vloed ontstaat een aantrekkelijk nieuw landschap: het getijdenpark. Langs de Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg versterkt dit de recreatieve mogelijkheden in de regio en de ecologische kwaliteit van de rivier: zalm en steur zwemmen van en naar zee, dankzij nieuwe rustplekken en schoner water. Een getijdenpark gaat over het natuurlijker, beleefbaarder en aantrekkelijker maken van de rivier in relatie tot de stedelijke omgeving. Het programma draait al een aantal jaar en de eerste resultaten zijn zichtbaar. De achtergrond, werkwijze en eerste resultaten zijn beschreven in het groeidocument De Rivier als Getijdenpark. De basisprincipes, uitgangspunten en projecten staan kort en helder beschreven en geven een goed beeld van wat het getijdenpark al is en moet gaan worden.