Uiteenlopende onderwerpen zijn besproken in de taakgroepen. In de taakgroep Rijn/Waal stond een gesprek over de rivieren centraal met de gedeputeerden van Utrecht en Gelderland. Bij de taakgroepen IJssel en Maas kwamen onder andere drinkbare IJssel, Kaderrichtlijn Water Maas en de Programmatische Aanpak Grote Wateren aan de orde.
Gesprek met gedeputeerden Bruins-Slot en Van ’t Hoog
De gedeputeerden Bruins-Slot van de provincie Utrecht en Van ’t Hoog van de provincie Gelderland waren te gast in de vergadering van de taakgroep Rijn/Waal. Zij lichtten hun beleid op het gebied van rivierwater toe en gingen daarna in gesprek over de samenwerking met gemeenten hierbij.
De provincie Utrecht werkt met vele partijen samen waar het gaat om de dijkversterkingsopgaven en bekijkt wat hierbij de kansen zijn voor recreatief groen, natuur en erfgoed.
Gelderland heeft veel rivieren en dus is water een groot onderwerp in Gelderland. Hoe daar mee om te gaan, staat onder andere in de omgevingsvisie Gaaf Gelderland en wordt uitgewerkt in het regionaal waterprogramma. Daarnaast werkt de provincie aan een ‘Panorama Gelderse Rivieren 2050’, waarin staat wat Gelderland met de betreffende rivier wil en kan. De gemeentelijk bestuurders zijn enthousiast over het Panorama en hopen dat het uiteindelijk verder gaat dan de Gelderse grenzen. De suggestie is ook meer aandacht te hebben voor de rivier de Linge.
Er is ook gesproken over betrokkenheid en inbreng van gemeenten in grote programma’s. Wanneer wil je geïnformeerd worden en wanneer praat je mee? Dat blijft iedere keer een afweging tussen urgentie en tijd.
Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW)
Toekomstbestendige grote wateren, waar hoogwaardige natuur goed samen gaat met een krachtige economie. Dat is waar Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in opdracht van de Ministeries van I&W en LNV aan werken met de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW). Het is een van de bouwstenen voor het programma IRM. Door in een vroegtijdig stadium op de hoogte te zijn van dit programma, kunnen gemeenten in hun plannen een eventuele koppeling met dit programma leggen. Meer over de Programmatische Aanpak Grote Wateren leest u in dit artikel.
Drinkbare IJssel
Van 7 tot 18 juni wandelde Li An Phoa langs de IJssel, in het kader van de beweging drinkbare IJssel. De bestuurders van de taakgroep IJssel dragen het initiatief een warm hart toe en een aantal heeft mee gewandeld. In de taakgroep is besproken dat het gaat om bewustwording en daar vervolgens naar te handelen. Handelingen moeten gebundeld worden, zodat er geen dubbel werk gedaan wordt. Ook VNR-breed kunnen we kijken hoe wij daar naar kunnen handelen. Het artikel over de beweging drinkbare IJssel is hier te lezen.
IRM en participatie
Veel ‘bouwstenen’ voor het programma Integraal Rivier Management zijn beschikbaar. De fase om te komen tot Kansrijke Alternatieven gaat na de zomer van start. Daarover leest u in het artikel IRM. In de taakgroep IJssel is gesproken over hoe de participatie in deze fase vorm gegeven kan worden, in het bijzonder van gemeenten, gemeenteraden en inwoners. Het programma is nu nog abstract – hoe meer er getrechterd gaat worden, hoe concreter het wordt. Dan gaat het meer leven bij inwoners en gemeentelijk bestuurders. Timing, schaalgrootte, maatwerk en urgentie zijn van belang bij de uitwerking van participatie. Daarnaast is grote behoefte aan inzicht in het proces en verantwoordelijkheden in de besluitvorming.
Beheer uiterwaarden
Vorig jaar is in de taakgroepen uitgebreid gesproken over het beheer van de uiterwaarden en het contract dat Rijkswaterstaat daar voor in de markt zet. Gezien de grootte hebben we hier te maken met Europese aanbestedingsnormen. Toch hebben gemeenten aangegeven in de uitwerking van de contracten zoveel mogelijk gebruik te laten maken van lokale kennis en ondernemers. Dat is in een brief aan RWS verwoord. Daarnaast is aandacht gevraagd voor natuurinclusieve landbouw en het vorm geven van pachtovereenkomsten. De reactiebrief van RWS is in alle taakgroepen besproken.
RWS bekijkt wat mogelijkheden zijn met overeenkomsten, zodat lokale partijen toch een rol kunnen spelen (bijvoorbeeld via duurzaamheidsparagrafen). Of door verhuur van gronden aan de gemeente.
Kaderrichtlijn Water Maas
De Kaderrichtlijn Water (KRW) is een Europese richtlijn om het oppervlakte- en grondwater weer in ecologisch gezonde en chemisch schone toestand terug te brengen. Ieder land doet wat het meest urgent is. Nederland investeert daarvoor ook in het herstel van (water)leefgebieden van planten, vissen en macrofauna, bijvoorbeeld via natuurvriendelijke oevers, geulen of herstel van beekmondingen. Sinds 2009 wordt er gewerkt in drie tranches. Rijkswaterstaat Zuid Nederland coördineert daarbij de maatregelen die genomen moeten worden voor de Maas en presenteerde deze in de taakgroep Maas.
Er is al veel gedaan, maar tot 2027 is er nog genoeg te doen. Arcadis pakt de planstudie van ruim 80 maatregelen langs de Maas op, verdeeld over één realisatieproject en negen deelprojecten. Maar er kan ook mee gelift worden in projecten van anderen, als HWBP, Meanderende Maas, Lob van Gennep. Meer informatie over de KRW Maas is te vinden op www.rws.nl/maasoevers en na de zomer ook op www.samenwerkenaanriviernatuur.nl.