20 februari 2018 - 10:06

Vervolg evaluatie Beleidslijn Grote Rivieren

Eind vorig jaar is de werking van de Beleidslijn Grote Rivieren breed geƫvalueerd. Het advies is in april aangeboden aan de Stuurgroep Water. De Stuurgroep adviseerde de Minister het Overleg Infrastructuur en Milieu te raadplegen en de meeste voorstellen verder uit te werken. Het gaat om uitwerken van gezamenlijk overleg, de interpretatie van onderdelen en aanscherping van teksten. Een complete aanpassing is niet aan de orde. Na de zomer heeft een adviesbureau opdracht gekregen de maatregelen verder uit te werken en concrete voorstellen te doen. De VNR is weer betrokken bij de begeleidingscommissie van het onderzoek en gemeenten kunnen actief inbreng leveren.

Werkwijze
Het adviesbureau heeft opdracht gekregen voor de concrete uitwerking van de aanpassingsvoorstellen en het in kaart brengen van de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de betreffende maatregel. Het gaat om voorstellen voor:

– Verbetering uitvoering en samenwerking;
    – Aanpassing beleidsuitwerkingen;
    – Kleinschalige aanpassingen van de beleidsregels.

Per maatregel geeft een factsheet inzicht in het knelpunt, nadere uitwerking van de aanpassing en informatie voor beoordeling van de maatregel. Deze factsheets worden samen met stakeholders ingevuld. Overheden en belangenorganisaties kijken met drie brillen naar de factsheet: als expert, als actor met een concrete taak bij de toepassing van de BGR en als belangenorganisatie voor de ontwikkeling van het rivierengebied. Uiteindelijk geeft het bureau op basis van deze factsheets via de Stuurgroep Water advies aan de Minister over het al dan niet toepassen van aanpassingen.

Betrokkenheid
De VNR is vertegenwoordigd in de Begeleidingscommissie van het onderzoek. Vertegenwoordigers van gemeenten zijn uitgenodigd om met de drie verschillende brillen te kijken naar de informatie in de factsheets staat. In de taakgroepvergaderingen van dit najaar staat het onderwerp Evaluatie Beleidslijn Grote Rivieren op de agenda, om ook bestuurlijke inbreng te krijgen. Het advies wordt uiteindelijk in de vergadering van de Stuurgroep Water van maart besproken. Voor die tijd krijgen het OIM en de regionale stuurgroepen de mogelijkheid hun reactie te geven. Het is de Minister die het uiteindelijk besluit neemt of de voorgestelde aanpassingen over worden genomen.