21 juni 2022 - 09:18

VNR actualiteiten

Ledenbijeenkomst
Op 1 september vindt de Ledenbijeenkomst van de VNR plaats. We zijn aan de slag met een mooi programma, waarin de diversiteit aan onderwerpen waar de VNR mee aan de slag is aan de orde komt. Een mooi moment om eens ‘in de keuken van een ander te kijken’, maar vooral veel kennis op te doen en in gesprek te gaan met uw mede rivierbestuurder.

Taakgroepen in oktober
De taakgroepen staan gepland op:

Taakgroep IJssel Donderdag 6 oktober 14.00 – 16.30 uur
Taakgroep Rijn/Waal Donderdag 13 oktober 10.00 – 12.30 uur
Taakgroep Maas Vrijdag 14 oktober 10.00 – 12.30 uur

Deze bijeenkomsten staan in het teken van kennis maken. Kennis maken met elkaar, met de Vereniging Nederlandse Riviergemeenten en met de onderwerpen waar we met elkaar aan werken om te komen tot duurzaam veilig, schone en beleefbare rivieren. We ruimen ook tijd in voor informele kennismaking onder het genot van een broodje of borrel.

Samenstelling bestuur
Na de gemeenteraadsverkiezingen verandert de samenstelling van het bestuur van de Vereniging Nederlandse Riviergemeenten. Het bestuur bestaat uit de voorzitter (Nelly Kalfs), de secretaris/penningmeester (Remco van de Ven) en de (vice) voorzitters van de taakgroepen.

In de taakgroepen van oktober worden de (vice)voorzitters van de taakgroepen door de leden van de betreffende taakgroep gekozen. Ieder lid van de taakgroep kan zich verkiesbaar stellen.

Als u interesse heeft in het (vice) voorzitterschap van de taakgroep en daarmee het bestuurslidmaatschap van de VNR kunt u bij het secretariaat (info@vnrgemeenten.nl) het profiel opvragen. Het bestuurslid bereidt de vergadering van de taakgroep mede voor en zit deze voor, neemt deel aan de bestuursvergaderingen en ledenvergadering en is vertegenwoordiger in de Stuurgroep Delta Maas of Bestuurlijk Platform Rijn. We rekenen ook op ambtelijke ondersteuning op inhoudelijke onderwerpen.

Inventarisatie Aquathermie
De VNR heeft een inventarisatie uitgevoerd naar de Transitievisies Warmte (TVW) van de aangesloten gemeenten om te bekijken of er aandacht is voor aquathermie (langs de rivieren).

De TVW’s zijn opgevraagd en ‘gescoord’ op:

• Is aquathermie benoemd?
  • Worden er kansen gezien voor aquathermie langs de grote rivieren?
  • Worden er knelpunten voor aquathermie benoemd?
  • Is er behoefte aan nieuwe kennis over aquathermie?
  • Zijn er concrete projecten of initiatieven benoemd?

De resultaten staan beschreven in het rapport ‘Potentie van aquathermie langs de grote rivieren’. In het artikel aquathermie en riviergemeenten in deze nieuwsbrief leest u meer over de achtergrond en hoe we verder gaan met de verzamelde informatie.