31 augustus 2023 - 10:15

VNR partner in Warmte uit Water

Steeds meer huishoudens gaan in de toekomst gebruik maken van warmte uit de rivier om hun huizen te verwarmen. In het samenwerkingsverband Warmte Uit Water werken de partners aan grootschalige toepassing van aquathermie met rivierwater. De VNR heeft zich aangesloten bij het initiatief van Rijkswaterstaat en Alliander om aquathermie te stimuleren. De eerste gemeenten hebben zich gemeld om mee te doen.

Aquathermie
Aquathermie maakt gebruik van de warmte in rivierwater. In de zomer wordt die warmte opgeslagen in een systeem en in de winter wordt deze warmte gebruikt om gebouwen te verwarmen. Omgekeerd kan ook de kou uit de winter worden bewaard om in de zomer voor verkoeling te zorgen. Voor aquathermie is een warmtenetwerk nodig.
Rijkswaterstaat en Alliander hebben in een eerste fase gekeken wat nodig is om aquathermie grootschalig te kunnen toepassen met rijkswater als bron. Daar is onder andere een handreiking uit voortgekomen (zie artikel vorige nieuwsbrief). Maar grootschalige toepassing vraagt om meer voorbeeldprojecten.

Samenwerkingsovereenkomst WuW
De VNR is de vereniging van gemeenten langs de grote (rijks)rivieren. De VNR heeft de contacten met de riviergemeenten en kan kennis en ervaring delen. Door deze uitwisseling weten we wat er speelt. Dit is een mooie aanvulling op de kennis die verzameld is en wordt binnen de samenwerking Warmte uit Water. In het voorjaar ondertekenden Rijkswaterstaat, Alliander én de VNR een samenwerkingsovereenkomst om te werken aan het grootschalig toepassen van aquathermie en daarmee de warmte transitie in Nederland te versnellen door met en van elkaar te leren.
Binnen Warmte uit Water gaan we in gesprek met de Ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Binnenlandse Zaken om de kennis te delen met lokale initiatiefnemers. Samen willen we in 2 tot 5 gemeenten grootschalige aquathermieprojecten in de bestaande bebouwde omgeving mogelijk maken.

Projecten
In de samenwerking leggen we de barrières voor een grootschalige toepassing van aquathermie op tafel en bespreken hoe die hobbels te nemen. Ook is er aandacht voor de meerwaarde van aquathermie ten opzichte van andere alternatieven voor warmte.
Daarnaast willen we tot een opdracht komen om in 2 tot 5 gemeenten de initiatiefnemers te begeleiden in de opstart van grootschalige aquathermieprojecten (meer dan 5000 woningen) in de gebouwde omgeving, tot en met de samenwerkingsovereenkomst. Daarvoor zijn de eerste gesprekken met de eerder benoemde Ministeries gevoerd en met gemeenten die aquathermie met rivierwater willen toepassen.