23 mei 2022 - 09:00

VNR publiceert rapport ‘Potentie van aquathermie langs de grote rivieren’

Hoe kan een gemeente de warmtetransitie versnellen met rivierwater? Om riviergemeenten hierbij te ondersteunen, heeft de VNR aan Waterprof gevraagd de plannen voor aquathermie bij riviergemeenten te inventariseren.

In de opstartfase
Er is een groeiende belangstelling voor aquathermie: de opwek, distributie en levering van thermische energie en koude uit oppervlaktewater, afvalwater en drinkwater. De directe toepassing van deze bron van hernieuwbare energie staat echter nog in de kinderschoenen. Verschillende gemeenten hebben laten zien dat aquathermie werkt, maar er is meer nodig. Van de 60 riviergemeenten die aquathermie benoemen in hun Transitievisie Warmte (TVW), zijn er 9 die een mogelijke locatie hebben benoemd.

Bij gemeenten leeft een aantal belangrijke kennisvragen. Want hoe pas je de techniek toe? Wanneer is een warmtenet geschikt? En wat is er te leren vanuit andere lopende en gerealiseerde projecten? Er is behoefte aan het lering trekken vanuit bestaande initiatieven. De potentie is immers groot, maar nog onvoldoende in beeld.

‘Verdere uitwerking is nodig om aquathermie volwaardig mee te nemen’

Lef tonen
In het rapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan aan bestuurders voor mogelijke vervolgstappen. Het verkennen en concretiseren van aquathermiekansen langs de grote rivieren is daarbij een belangrijke. Het onderzoeken van beschikbare warmte- en koudebronnen én potentiële afnemers helpt immers om aquathermie als volwaardige bron mee te nemen bij het ontwikkelen van beleid. Ook draagvlak creëren door stakeholders mee te nemen bij de verkenningen en lef tonen door nieuwe praktijkervaring op te doen zijn waardevolle uitgangspunten. ‘Ga aan de slag!’, luidt het slotadvies.

Werkwijze
67 van de 70 door riviergemeenten opgestelde Transitievisies Warmte (TVW’s) zijn verzameld en geanalyseerd. In 60 TVW’s werd aquathermie als kans benoemd. Thermische energie uit oppervlaktewater (TEO) komt in elke TVW terug: thermische energie uit afvalwater (TEA) en drinkwater (TED) worden in respectievelijk 50% en 23,3% van de transitievisies benoemd. Tevens zijn de in de transitievisies benoemde kennisvragen op een rij gezet.

Waterprof voerde het onderzoek uit in samenwerking met drie Waterhandjes: studenten van wateropleidingen die relevante werkervaring opdoen in de praktijk.

Bent u benieuwd naar het volledige rapport? Lees het hier.

Mei 2022