13 november 2020 - 08:35

Terugkoppeling taakgroepen

De taakgroepen in het najaar behandelden allen het beheer en onderhoud van de uiterwaarden. Over hoe dat nu is geregeld en in de toekomst geregeld wordt. De leden van de taakgroepen IJssel en Rijn/Waal kregen een toelichting op de Internationale Commissie ter Bescherming van de Rijn. De leden van de taakgroep Maas spraken uitgebreid over de rol van de Maas in gemeentelijke omgevingsvisies en de afstemming tussen gemeenten daarbij. De taakgroep Rijn/Waal vond fysiek plaats in Meerkerk, de taakgroepen IJssel en Maas zijn noodgedwongen digitaal gehouden.

Beheer van uiterwaarden
Rijkswaterstaat werkt met het Team Uiterwaarden aan het vorm geven en structureren van het beheer en onderhoud van de uiterwaarden. Het gaat om veel areaal en veel eigenaren. De staat kan eigenaar zijn, maar ook particulieren, terreinbeheerders of gemeenten. Een eigenaar kan het onderhoud zelf uitvoeren (volgens de regels van Rijkswaterstaat) of uitbesteden. RWS streeft naar een contract met een aantal aannemers, die het onderhoudswerk uit kunnen voeren. Daarnaast zijn er nog agrarische gronden die verpacht worden via het Rijksvastgoedbedrijf.
De gemeentelijk bestuurders uitten hun zorgen over de grote contacten en pleiten er voor vooral lokale ondernemers te betrekken in het onderhoud. Vanuit het idee dat het duurzamer is om korte reisafstanden te hebben, maar ook vanwege de betrokkenheid met de omgeving en het ondersteunen van de lokale economie.
Het verpachten van agrarische gronden via het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) volgens de huidige regels was onderwerp van gesprek. Het RVB kijkt naar de economisch meest gunstige inschrijving, terwijl in de praktijk andere voorwaarden ook belangrijk zijn. Zeker in de uiterwaarden, waar natuur inclusieve landbouw een gewenste ontwikkeling is (én beleid). Deze tegenstrijdigheid in beleid gaat op meerdere tafels besproken worden.

Ook is gesproken over toezicht en handhaving als vorm van beheer. Iedere overheid heeft vanuit een eigen taak een rol in de handhaving en toezicht op de uiterwaarden. Rijkswaterstaat gaat het gesprek aan over het combineren en afstemmen van deze vorm van beheer. Zeker nu het gebruik van de uiterwaarden steeds intensiever en diverser wordt.
Een uitgebreidere beschrijving van het uiterwaardenbeheer leest u in het artikel over uiterwaardenbeheer deze nieuwsbrief.

Internationale Commissie ter Bescherming van de Rijn
De Internationale Commissie ter Bescherming van de Rijn (ICBR) bestaat inmiddels 70 jaar. De negen landen in het Rijnstroomgebied werken samen aan hoog/laagwaterbescherming, ecologische maatregelen en maatregelen om de chemische toestand van de Rijn te verbeteren. Dit alles met als doel de zalm terug te brengen in de Rijn, maar vooral een duurzame ontwikkeling van de Rijn na te streven. In februari is tijdens de Ministersconferentie het Rijnprogramma 2040 vast gesteld, met daarin opgenomen de doelen die dan bereikt moeten zijn. Het reguliere overleg is op hoog ambtelijk en abstract niveau. Voor gemeenten kunnen de activiteiten op het gebied van afval en bezoekerscentra interessante aanknopingspunten zijn. Meer informatie leest u in het artikel over de ICBR in deze nieuwsbrief.

De rivier in gemeentelijke omgevingsvisies
De rivier in gemeentelijke omgevingsvisies is een onderwerp dat regelmatig op de agenda van de taakgroepen staat. Om kennis en ervaring uit te wisselen en te bevorderen dat de rivier ook een plek heeft in de omgevingsvisie.
In de taakgroep Maas was er deze keer een levendige discussie over hoe de Maas onderdeel kan worden van de gemeentelijke omgevingsvisie, maar ook over onderlinge solidariteit en afstemming. Een maatregel in de ene gemeente kan gevolgen hebben voor een andere gemeente. Bijvoorbeeld in een RES worden de locaties van windmolens wel binnen de RES regio afgestemd, maar niet met andere RES regio’s. Zo kan een windmolenlijn op de grens van een RES regio (de Maas) goed weg gewerkt zijn, maar hebben de gemeenten aan de overkant wel uitzicht op de lijn windmolens. En zo is het ook goed om met het opstellen van een omgevingsvisie te kijken naar de impact van ideeën en maatregelen op de ‘overkant’ van de Maas. En daar in met elkaar af te stemmen, om de kansen die er liggen te verzilveren.