8 maart 2022 - 11:37

Terugkoppeling taakgroepen

Eind januari kwamen de taakgroepen van de VNR digitaal bij elkaar. De laatste keer in deze bestuursperiode. De onderwerpen waar wij met elkaar over spreken blijven actueel, dat blijkt uit de levendige discussies die gevoerd zijn.

Panorama Gelderse Rivieren
Vanuit de omgevingsvisie Gaaf Gelderland heeft de provincie Gelderland een handelingsperspectief voor de Gelderse Rivieren opgesteld. Deze is gedeeld in de taakgroepen Rijn/Waal en IJssel. Het is een mooi beeld van hoe de rivieren er uit zouden kunnen komen te zien, met alle opgaven die er zijn. De provincie gaat in gesprek over deze visie om te bekijken wat haalbaar en uitvoerbaar is. Dit gesprek wordt niet alleen met gemeenten gevoerd, ook met de aanliggende provincies. U leest meer in het artikel over het Panorama Gelderse Rivieren.

Beheer van uiterwaarden
Rijkswaterstaat presenteerde in de taakgroep Maas de voortgang van het contract beheer uiterwaarden dat aanbesteed is. Voor de Maas is dat één grote kavel. Voor de zomer moet bekend zijn wie dat gaat worden. Het is lastig voor lokale ondernemers om deel te nemen en voor lokale bestuurders om hun ideeën en wensen in te brengen. Natuur is een essentieel onderdeel van het contract, maar gemeenten willen niet alleen natuur in de uiterwaarden, er moet ook ruimte blijven voor agrariërs.
In de taakgroep Rijn/Waal spraken we concreet over de bronaanpak zwerfafval die Rijkswaterstaat opgesteld heeft en samen met gemeenten uit wil werken. Het waren soms zulke concrete voorbeelden dat gemeenten daar meteen mee aan de slag kunnen. Lees verder in het artikel in deze nieuwsbrief.

Actualiteiten
Veren
In Nederland en het rivierengebied wordt veel gebruik gemaakt van ponten. Lang geleden financierde het Rijk deze veren. Eind vorige eeuw is de exploitatie over gegaan naar provincies en gemeenten. In Gelderland is de Stichting Gelderse Veren opgericht, waaraan provincie en gemeenten bij dragen om de exploitatie rond te krijgen. De provincie gaat zich hier uit terug trekken. Er wordt onderzoek gedaan naar de toekomst van deze veren. In de taakgroepen ontstond een levendig gesprek over de exploitatie van veren, ieder heeft een eigen model. Er moet onderscheid zijn naar veren die bij dragen aan de mobiliteit in een regio en veren die voor toeristische doeleinden worden gebruikt. De verduurzaming van veren is een ander punt, wat minder in beeld is en meer aandacht voor moet komen.
Ontgassen
Soms verschijnen er berichten over het ontgassen door schepen op de grote rivieren, ook op locaties waar dit niet mag. Ontgassen wordt op termijn verboden in het kader van Europese regelgeving. In een ronde langs gemeenten blijkt dat dit, op een enkele gemeente na, niet als een probleem ervaren wordt. We bekijken wat de rol van gemeenten hier in zou kunnen zijn.

Platform Onze IJssel
De Stuurgroep IJssel heeft voor de communicatie de website onzeijssel.nl in het leven geroepen. De bewoners, ondernemers, recreanten en belangengroepen vormen steeds meer een ‘IJssel-community’. Dat vraagt om een andere manier van communiceren. De Stuurgroep onderzoekt of het kan komen tot een Platform waarin deze groepen centraal staan en verhalen met elkaar delen, maar tegelijkertijd ook informatie gebracht wordt.

Terugblik afgelopen vier jaar
De taakgroepen van januari waren de laatste bijeenkomsten in de huidige samenstelling. Na de gemeenteraadsverkiezingen zullen er in juni deels andere wethouders deel nemen. De huidige bestuurders blikten terug en zien een enthousiast netwerk waar relevante onderwerpen op een goede manier met elkaar gedeeld worden.